איך מטפלים בסוכרת הריון

איך מטפלים בסוכרת הריון?

בכתבות הקודמות דיברתי על איך מאבחנים סוכרת הריון , למה חשוב לאבחן ומה ההשלכות שלה. בכתבה נוכחית אדבר על איך מטפלים בסוכרת הריון. הכתבה מתייחסת לסוכרת הריון "הרגילה" שהתגלתה במחצית השנייה של ההריון ולא לסוכרת טרום הריונית (סוכרת סוג 1 או 2).

 

קיבלת את האבחנה של סוכרת הריון ועיכלת קצת את הבשורה, מה עושים הלאה?

הרופא המטפל יפנה לדיאטנית להרכבת התפריט שמטרתו לאזן את ערכי הסוכר. במקביל תתבקשי לעשות ניטור סוכר. תקבלי מהרופא מרשם למד סוכר ביתי שבאמצעותו תצטרכי למדוד את הסוכר בצום ועוד מספר פעמים ביום. את יכולה  גם לקבל הדרכה מאחות שתראה לך איך בדיוק משתמשים במכשיר. תצטרכי לרשום את המדידות בטבלה וכעבור שבוע להציג  אותם לרופא ולדיאטנית.

 

האם הדקירות כואבות ?

היום משתמשים במכשירים עם דוקרן מאוד עדין (שבתוכו יש מחט קטן). אפשר לכוון את עוצמת הדקירה , כך שהיא תהיה כמעט בלתי מורגשת. אל תדאגי- רוב הנשים מספרות שהדקירות הרבה פחות כואבות ממה שהן חשבו ומתרגלות לכך מהר.

 

כמה פעמים ביום צריך לעשות את המדידות?

מספר המדידות נא בין 4-7 בהתאם להוראת הרופא. בדיקה בצום בבוקר היא חובה וגם בדיקות אחרי 3 ארוחות עיקריות (בוקר, צהריים, ערב). בהתאם למדיניות המרפאה שבא את מטופלת תתבקשי גם לעשות ( או לא לעשות) בדיקות לפני הארוחות ולפני השינה.

ההמלצה שלי היא להתחיל מ6 בדיקות ביום לפחות (צום, לפני הארוחות ואחרי הארוחות העיקריות) ואם למשך הזמן הערכים יהיו תקינים , אז אפשר יהיה לרדת ל4 בדיקות ביום. כמובן לסכם זאת עם הרופא המטפל.

 

עד מתי צריך להמשיך עם המדידות ?

עד הלידה ועוד יומיים – שלושה לאחר הלידה (בתדירות נמוכה יותר). אם אחרי הלידה הערכים תקינים במשך 48-72 שעות, אין צורך להמשך עוד בניטור הסוכר.

 

מהם ערכי הסוכר התקינים בסוכרת הריון?

בצום בבוקר עד 95 ( לפי המחמירים עד 90-92).

שעה מתחילת הארוחה- עד 140 מ"ג/ ד"צ (למחמירים עד 130).

שעתיים מתחילת הארוחה- עד 120 מ"ג/ד"צ

 

מתי מודדים אחרי הארוחה – שעה או שעתיים ?

אין על כך הוראה מפורשת וזה נתון לשיקול דעתו של הרופא המטפל או למדיניות המרפאה.

ההמלצה שלי:  מדי פעם למדוד אחרי שעה ומדי פעם שעתיים ולציין בטבלת הניטור מתי נעשתה הבדיקה. במידה בהעמסת 100 יצא לכן ערך חריג אחרי שעה ואחרי שעתיים היה תקין- אז כדאי את רוב המדידות לעשות שעה אחרי (וליהפך).

חשוב ! סופרים שעה/שעתיים מרגע תחילת הארוחה ולא מסיומה.

 

האם ככל שהערך נמוך יותר זה יותר טוב ?

לא בהכרח. ישנם עדויות שנשים שממוצע ערכי הסוכר שלהן היה 86 מ"ג/ד"צ (בכל היממה) היו בסיכון גבוה יותר ללדת תינוק קטן ביחס לגיל ההריון.  אם הערכים אצלח בטווח התקין  ( עד 90-95 בצום, עד 140 שעה אחרי הארוחה ו120 שעתיים אחרי והממוצע היומי סביב 100 ) זה מעיד על כך שאת מאוזנת.

 

מה נחשב לנפילת סוכר?

כאשר רמת הסוכר היא מתחת ל -60  מ"ג / ד"צ (או מתחת ל70 ומלווה בהרגשה רעה , הזעה, בחילה, טשטוש ראייה) זה מצב שנקרא היפוגליקמיה או נפילת סוכר. אירוע חד פעמי של היפוגליקמיה לא נחשב כמסוכן (כמובן אם את לא נוהגת או במצב אחר שדורש ריכוז).  נשים עם סוכרת הריון שמטופלת בדיאטה בלבד לא סובלות בדרך כלל מנפילות סוכר. הדבר יכול לקרות למי שמטופלת תרופתית, אך גם זה יחסית נדיר.

כדי לעלות את רמות הסוכר חזרה מומלץ לשתות משקה ממותק  ( משקה קל או מיץ או תה עם 3 כפיות סוכר), אפשר אפילו ללעוס כמה סוכריות. כעבור רבע שעה צריך למדוד סוכר שוב.  אם הערכים עלו, אז כדאי לאכול משהו שמכיל פחמימות מורכבות כמו פרוסת לחם עם ממרח כלשהו כדי למנוע נפילת סוכר חוזרת. אם הסוכר לא עלה מספיק – תחזרי שוב על הפעולה עם המשקה מתוק.

 

האם אפשר לטפל בסוכרת הריון רק באמצעות התזונה?

ברוב רובם של המקרים כן.

כ -80 אחוז מכלל הנשים עם סוכרת הריון מצליחות להתאזן באמצעות הדיאטה ופעילות גופנית .יש חשיבות גדולה להתאמת התפריט באופן אישי.  אם תשתמשי בתפריט לדוגמא שהורדת מהאינטרנט או בתפריט  של מכרה שלך  – לא בהכרח הוא יתאים לך.

 

האם פעילות גופנית יכולה לעזור לאיזון הסוכרת?

ברור! פעילות גופנית חשובה ועוזרת לאיזון ומניעת סוכרת הריון.  שילוב פעילות גופנית  עם התזונה המתאימה מעלים את סיכויי ההצלחה להגיע לאיזון. מומלץ לעסוק בפעילות גופנית בעוצמה בינונית שמותאמת להריון – 30 דקות לפחות 5 פעמים  בשבוע . אין לך פנאי לכך? אפשר לרכז את הפעילות  לפחות ימים, העיקר להגיע ל 150 דקות בשבוע.

גם אם את לא עושה פעילות גופנית  סדירה – הליכה, עלייה במדרגות, תריגילים פשוטים כמו הרמות רגליים, סיבובי ידיים ועוד יכולים לתרום. את יש לך מגבלה לעשות הליכות או להניע את פלג גוף התחתון – גם לזה יש פתרון. מחקר שבדק האם פעילות גופנית של פלג גוף עליון יכולה להועיל והראה שזה אכן עזר להוריד את ערכי הסוכר אחרי הארוחה.

חשוב ! כל אישה הרה שאין לה מגבלה רפואית או איסור לעסוק בפעילות גופנית יכולה להתחיל לעשות פעילות נתונה גם בהריון. כדאי לקבל הדרכה של פיזיותרפיסטית שמתמחה בטיפול בנשים הרות על מנת להתאים את התוכנית הנכונה לך.

 

מתי יש צורך בטיפול תרופתי בסוכרת הריון?

במידה וערכי הסוכר לא מגיעים ליעד כעבור 1-2 שבועות מהרגע שהתחלת ליישם את ההנחיות התזונתיות  (עם או ללא פעילות גופנית) הרופא יכול להמליץ על טיפול תרופתי.

הטיפול שנחשב להכי ותיק והכי בטוח זה אינסולין ( שניתן בהזרקות עצמיות לבטן או לרגל).

נוסף על אינסולין קיימים שני סוגי הטיפולים בכדורים – גלובן  (או גליבטיק)  ומטפורמין (או גלוקומין ). גם הם נחשבים לבטוחים ולכל טיפול יש יתרונות וחסרונות משלו.

סוג הטיפול התרופתי יומלץ על ידי הרופא המטפל בהתאם לערכי סוכר, זמנים שבהם הערכים לא מאוזנים ,שבוע ההריון ונתונים נוספים.

חשוב שההחלטה על בחירת הטיפול תבוא כתוצאה מהדיון המשותף שלך עם הרופא, אל תהססי לבקש הסברים.

 

האם יש דרך לחזות מראש  מי תצטרף טיפול תרופתי לסוכרת הריון?

אי אפשר להגיד בוודאות לפני שמתחילים את הטיפול בתזונה ופעילות גופנית, אבל יש כמה גורמים מנבאים. בדרך כלל אם בבדיקות סוכר בצום ו/או בהעמסה בצם יצא ערך חריג – יהיה קשה לאזן אותו בלי טיפול תרופתי. מחקר ישראלי אחד מצא שלנשים שבהעמסה של 100 יצא להן ערך מעל 95 מ"ג/ ד"צ או היו בנות 30 ומעלה הייתה נטייה גבוהה יותר להיות מטופלות תרופתית.

 

אם אני מטופלת בתרופות להורדת סוכר האם אפשר לוותר על הדיאטה?

ממש לא. הטיפול התרופתי יחד עם  הקפדה על התזונה נותנים את התוצאה הרצויה.

עם זאת חלק מהנשים יתקשו מאוד לשמור על ערכי סוכר מאוזנים עם בתפריט המאוזן ויגבילו את עצמן מאוד באכילה. במקרה זה הטיפול התרופתי יכול לאפשר יותר חופש בבחירת המזונות או בגודל המנות.

ההמלצה שלי : במידה ואת שומרת על דיאטה מאוד הדוקה, לא עולה ואף יורדת במשקל, רעבה רוב הזמן- כדאי לשקול טיפול תרופתי. לפעמים מינון מינימלי של אינסולין/ כדור יכול לפתור את הבעיה ולאפשר לך יותר חופש באכילה. אם לא איכפת לך "לסבול" קצת – אז תחשבי על העובר. כשתזונתך מוגבלת מאוד הוא לא מקבל את כל הרכיבים התזונתיים וזה עלול לפגוע בבריאותו העתידית.

 

איזה המעקב הרפואי הדרוש לאישה עם סוכרת הריון?

נשים עם סוכרת הריון יפנו למרפאת אם ועובר(הריון בסיכון או בריאות האישה) או ימשיכו טיפול אצל רופא נשים שמתמחה בהריון בסיכון וסוכרת בפרט. לעתים  הרופא המטפל מפנה גם למרפאת סוכרת יעודיית.

תדירות המעקב המקובלת היא אחת ל –שבוע עד 4 שבועות. התכיפות נקבעת לפי מידת האיזון – אם את מאוזנת היטב , אז התדירות תהיה נמוכה יותר. מי שמטופלת תרופתית תהיה בדרך כלל במעקב יותר צמוד.

הביקור במרפאה כולל ביקור אצל הרופא,  הדיאטנית ( אם יש שם) ואחות.  אצל האחות תעשי בדיקת לחץ דם  ובדיקת שתן לשלילת חלבון וקטונים.

החל מהשבוע 32-34 מתחילים לעשות ניטור עוברי. הניטור כולל מוניטור (בדיקת דופק) ואולטרסאונד עוברי (הערכת גודל העובר וכמות מי שפיר). הרופא יכול להחליט להתחיל את הניטור מוקדם או מאוחר יותר מזה.

 

האם אפשר ללדת בלידה רגילה עם סוכרת הריון?

לפי ההנחיות הרפואיות במידה והסוכרת מאוזנת על ידי דיאטה ,הערכת משקל ושאר המדדים תקינים  ואין גורמי סיכון נוספים– אפשר להמשיך את ההריון עד למועד הלידה המשוער (ואפילו עד שבוע 41).

אם סוכרת הריון מאוזנת על ידי טיפול תרופתי לרוב ימליצו על זירוז לידה בשבועות 39-40.

אם הסוכרת לא מאוזנת או שיש גורמי סיכון נוספים, הרופא יכול להמליץ על זירוז לידה בשבוע 39-38.

אם הערכת משקל של היא מעל 4500- 4000 ממליצים לבצע ניתוח קיסרי.

ההמלצה שלי – לבדוק מה המדיניות של בית חולים בו את הולכת ללדת. לפעמים יש שוני באופן ניהול הלידה של נשים עם סוכרת הריון בין בתי החולים השונים.

 

מה קורה אחרי הלידה ?

ברוב המקרים אחרי הלידה הסוכר חוזר לנורמה וסוכרת הריון "נעלמת".

לאחר הלידה גם לאם הטרייה וגם לתינוק אמורים לבצע כמה בדיקות סוכר:

  • לתינוק- כדי לעקוב שרמות הסוכר לא יורדות מתחת לנורמה ביממה הראשונה (ואם יש צורך אז גם בהמשך).
  • לאישה – קיימת המלצה לעשות ניטור סוכר במשך יומיים עד שלושה לאחר הלידה בכדי לוודא שהסוכר חזר לרמה התקינה. אם הכל תקין אז מומלץ לעשות העמסת סוכר של 75 גרם כעבור 6-12 שבועות לאחר הלידה כדי לוודא שלא "נשארה" סוכרת.

בכל אופן ,נשים שהייתה להן סוכרת הריון נמצאות בסיכון לפתח סוכרת בהמשך חייהם.  לכן כדאי גם לאחר הלידה להקפיד על תזונה בריאה, לעסוק בפעילות גופנית ולשמור על משקל תקין.

 

האם מותר להניק אם הייתה לי סוכרת הריון ?

לא רק שמותר, אלא מומלץ מאוד! ההנקה עוזרת למנוע את נפילת הסוכר אצל התינוק לאחר הלידה  ולאם לשמור על ערכי סוכר מאוזנים. הנקה למשך הזמן דוחה את הופעת הסוכרת אצל האם (ככל שתניקי יותר זמן כך תפחיתי את הסיכון לפתח  סוכרת).  לפעמים אצל נשים עם סוכרת (או אצל מי שעברו ניתוח קיסרי) יש עיכוב בייצור החלב. חשוב לא להיבהל מזה ולפנות להדרכה של יועצת הנקה. לעיתים יועצות הנקה גם ממליצות לסחוט מעט  קולוסטרום (חלב ראשוני) עוד לפני הלידה בכדי לתת אותו לתינוק במידת הצורך. לפני שאת מתחילה לסחוט חלב טרם הלידה חשוב להתייעץ עם יועצת הנקה ולוודא שאין מניעה לעשות זאת מסיבה רפואית.

 

בכתבה הבאה בסדרה: עקרונות התזונה בסוכרת הריון, מה מותר ומה אסור לאכול בסוכרת הריון והאם זה בסדר לרדת במשקל עם סוכרת הריון.

 

כתבות אחרות שלי בנושא סוכרת:

סיבוכי סוכרת הריון -מה זה אומר?

הכל על העמסת סוכר או איך מאבחנים סוכרת הריון

האם ניתן למנוע סוכרת הריון ?

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך: