חומר הדברה ולידה מוקדמת

חומר הדברה ולידה מוקדמת – חדשות המחקר

מחקר ראשון במינו שעקב אחרי קבוצת נשים הרות ממרכז אינדיאנה (ארה"ב). אצל מעל מ-90 % נשים הרות שהשתתפו במחקר נמצא בשתן חומר הדברה בשם גליפוספט (הרכיב פעיל בקוטל עשבים – Roundup). ראונד-אפ הוא קוטל עשבים הנמכר ביותר בעולם ונמצא בשימוש נרחב גם בארץ.

החוקרים מאוניברסיטאות Indiana University ו- University of California San Francisco מצאו שרמות גליפוספט המזוהות בשתן קשורות למשך הריון קצר יותר, כלומר ללידות מוקדמות יותר.

החוקר הראשי של המחקר ציין שמצטברות עדויות שאפילו הפחתה קטנה במשך ההריון יכולה להביא להשלכות שליליות למשך כל החיים.

רמות גבוהות יותר של גליפוספט בשתן נמצאו בקרב השנים שחיות באיזורים כפריים ובקרב אלו שצרכו יותר משקאות המכילות קפאין.

החוקרים מציינים שבניגוד להשערה הקודמת שמקור החשיפה העיקרי לגליפוספט הוא מי שתייה, המחקר הנוכחי הפריך את זה. החדשות הרעות, לדבריהם זה שהמזונות החשודים כמקור החשיפה העיקרי לגליפוספט הם גידולים שעברו הנדסה גנטית ומשקאות המכילים קפאין.

בארה"ב השימוש הכבד ביותר בגליפוספט הוא באיזורים שבהם  מגדלים תירס וסויה. שאריות גליפוספט נמצאים גם בסביבה ומגיעים לגוף האדם דרך מערכת הנשימה ובמזון.

לעומת זאת הארגון האירפאי European Food Safety Authority) EFSA) מציין את מוצרי המזון הבאים כמכילים שאריות גליפוספט : פולי סויה, תירס, שעורה, עדשים, זרעי פשתן, זרעי חרדל, שיבולת שועל, סורגום, חיטה, פולי קפה, תה,סלק ופטריות.

הסוכנות לבקרת המזון הקנדית – (Canadian Food Inspection Agency (CFIA דיווחיו על שאריות גליפוספט ב29.7% מהמזונות. על פי נתוניהם המזונות עם תכולת גליפוספט הכי גבוהה היו קטניות (שעועית, אפונה, עדשים), דגנים, דייסות תינוקות ומזון תינוקות, מיצי פירות וצורות מעובדות אחרות של פירות וירקות.

לאחורנה FDA האמריקאי (Food and Drug Administration ) התחיל לבצע דגימות לתכולת גליפוספט בסויה, תירס, חלב וביצים. הדבר מעיד על כך שהמזונות האלה הם פוטנציאליים להימצאות שאריות גליפוספט.

הסתייגויות בקשר למחקר על חומר הדברה ולידה מוקדמת

  • מחקר קטן יחסית ( 70 משתתפות), אך מצאה מובהקות משמעותית של הקשר בין חשיפה לגליפוספט ומשך הריון קצר יותר.
  • החוקרים מודעים למגבלות המחקר ומתכננים לבצע מחקר על אוכלוסיה גדולה ומגוונת יותר ובאיזורים גיאוגרפיים נרחבים יותר.
  • לא ברור האם משקאות שמכילים קפאין מכילים כמות גבוהה של גליפוספט בעצמם או פשוט מגבירים את הפרשתו בשתן

התייחסות שלי למחקר על חומר הדברה ולידה מוקדמת

  • ממצאי המחקר מדאיגים מאוד, אך לצערי לא מאוד מפתיעים אותי. זה לא המחקר הראשון המרמז על הנזקים של חומרי הדברה על מהלך ההריון והבריאות העתידית של התינוקות.
  • לא ברור עדיין האם מעבר למזונות ממקור גידול אורגני תפחית את החשיפה שלנו לחומרי הדברה המזיקים.  אני מחכה בקצור רוח למחקרים כאלה ומבטיחה לעדכן אתכן !
  • אציין שהמצב בארה"ב הוא לא לגמרי מדמה את מה שקורה בארץ. מכיוון שכיום אין בארץ גידול צמחים מהונדסים גנטית למטרות מסחריות ולכן אין תוצרת חקלאית מקומית שעברה הנדסה גנטית. לעומת זאת, יתכן יבוא של מוצרים מוגמרים המכילים רכיבים מהונדסים גנטית וכן שימוש בתעשיית המזון בארץ בחומרי גלם מהונדסים גנטית המיובאים מארה"ב ומדינות אחרות, בעיקר תירס, סויה וקנולה.
  • אני מקווה שככל שיצבטרו יותר מחקרים בנושא, כך גם הבקרה על השימוש בחומרי הדברה תהיה מחמירה יותר.

האם יש צורך להימנע לאותם המזונות שנמצאו בסיכון גבוה ביותר להכיל שאריות חומר הדבר גליפוספט?

לא הייתי בשלב זה ממליצה להימנע מסויה ותירס לחלוטין. מצד שני אם המאכלים הללו נמצאות בתפריט שלכן בכמות גדולה- הייתי מציעה לגוון יותר ולשלב גם מזונות אחרים.

 

קישור לידיעה על המחקר

קישור למחקר המקורי

רוצות לחלוק איתי מה אתן חושבות או לשאול שאלות?

אשמח שתגיבו למטה.

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך: