כולן יודעות שאסור לאכול סושי בהריון, אבל על הנבטים שמעתן ?

אם עיינתן פעם בהנחיות הרשמיות של משרד הבריאות, בטח הייתן מופתעות מכל ההגבלות שיש על האכילה בהריון.

האמת שגם אני כאשת מקצוע מרגישה פעמים רבות שההנחיות הללו הן קשות ליישום.

מחובתי להנחות נשים הרות מאילו מאכלים מומלץ להימנע ועם זאת ,כשאני צריכה להגיד למטופלות שלי להפסיק לאכול חומוס קנוי ואף להימנע מגבינות פטה ובולגרית, אני חווה קושי מסוים.
גם הקולגות שלי שיתפו שיש להן קושי להכיל את ההגבלות הרבות באכילה שמטילים על הנשים ההרות.

זאת הסיבה שהחלטנו לעשות סדר בהנחיות במסגרת הפורום המקצועי לתזונה בהריון ( שאותו אני גאה לנהל יחד עם חברותיי למקצוע – מיטל רון-אל וטובה קראוזה).
עשינו סקירה מקיפה של ההנחיות  ו"האיסורים" במדינות השונות  והזמננו מומחים שיבהירו  לנו את הנושא.

ביניהם היו  ד"ר הלנה אשכנזי, מיקורביולוגית ומנהלת אגף במעבדת אמינולב (מעבדה ראשית הבודקת את בטיחות וטיב המזון)  , פרופסור פרדו- מומחה לרפואת נשים שמתמחה במחלות זיהומיות בהריון,  גב' חוה אלטמן – דיאטנית ואחראית בריאות הציבור הארצית (מטעם משרד הבריאות).
בתום ההרצאות והדיונים הבננו שלהגיע לעמק השווה זה משימה לא פשוטה ויש לנו הרבה עבודה לעשות כדי לגבש הנחיות אחידות. בקרוב נתחיל לעבוד בשיתוף פעולה עם משרד הבריאות על הוצאת פלייר שיסביר ויחדד את הנקודות החשובות ביותר בנושא של בטיחות המזון בהריון.

בינתיים חולקת איתכן תובנות שהגעתי אליהן כתוצאה מהמפגש החשוב הזה :

  • ליסטריה וטוקסופלזמה (חיידק וטפיל) בהחלט מאוד מסוכנים לעובר ועשויים להימצא במאכלים שונים.
  • טוקסופלזמה בעיקר בבשר שלא בושל עד הסוף ובהפרשות חתולים (ואם נדבקתן כבר בעבר אז לא תדבקו שוב ככל הנראה)
  • ליסטריוזיס ( הדבקה בחיידק הליסטריה) היא מחלה שקשה לזיהוי כי התסמינים הם בדרך כלל קלים , דומים לווירוס ועוברים לבד בלי טיפול. עם זאת בגלל שהסכנה העיקרית היא לעובר, חשוב  לאבחן את המחלה ולטפל בה באמצעות אנטיביוטיקה.
  • ליסטריה יכולה להיות כמעט בכל מוצר מאכל , אך הסבירות הגבוהה שתהייה בדגים לא מבושלים, דגים מעושנים, בשר שלא בושל עד הסוף,סלטים מוכנים כולל חומוס וטחינה, מוצרי מאפה קפואים המכילים גבינה וגלידות מיובאות ממדינות מסוימות .
  • חשוב  מאוד  להקפיד על ההיגיינה: שטיפת ידיים, הקפדה על הפרדת קרשי חיתוך המשמשים לבשר ודגים לאלו המשמשים לדברים אחרים.
  • הבעיה היא לא תמיד במוצר עצמו , אלא בזיהום צולב. זאת אומרת שאם נגענו בפיצה קפואה שהייתה בה ליסטריה ושמנו אותה בתנור, אחרי האפייה לא תישאר שם ליסטריה, אך הידיים שלנו יכולות להישאר מזוהמות  (אם לא שטפנו אותן).
  • מזונות נוספים שעשויים להיות מאוד מזוהמים הם כל הנבטים והעלים הירוקים וכל דבר שגדל קרוב לאדמה. לא תמיד ניתן לשטוף באופן יסודי את הירקות הללו ולכן כדאי בזמן ההיריון לאכול אותם בצורה מבשולת ( אם אפשר).
  •  כשבודקים בבדיקות מדגמיות סלטים הנמכרים במסעדות (הכוונה גם לסלטים טריים) מוצאים שהם מזוהמים. לרוב האנשים זה לא יגרום נזק, אבל לאישה הרה כדי לחשוב פעמיים האם לאכול סלט קנוי ולסמוך שמי שחתך אותו שטף היטב את הירקות ואת הידיים,  או להכין לבד בבית.
  • החדשות הטובות שככל הנראה איסור אכילת גבינות עובש (מחלב מפוסטר) ירד בקרוב וכך גם האיסור על אכילת גבינות שנשמרות במים באריזות סגורות כמו פטה , צפתית ובולגרית. יחד עם זאת כדאי לרכוש את המוצרים האלה כמה שיותר טריים (לחפש את תאריך הייצור על האריזה).

אני יצאתי מהמפגש עם המסקנה שאסור להקל ראש ואכן כדאי מאוד לנקוט באמצעי זהירות ושמירה על היגיינה  ב9 החודשים הקריטיים.

אשמח לשמוע מה אתן חושבות על זה ועד כמה רואות את עצמכן מיישמות את ההנחיות ?

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך: