תיסוף בויטמין D בהריון

תיסוף בויטמין D בהריון – חדשות המחקר

סקירת מחקרים חדשה התפרסמה לאחרונה בעיתון יוקרתי JAMA ובדקה את ההשפעה של תיסוף בויטמין D בהריון. החוקרים כללו בסקירה 24 מחקרים שעקבו אחרי 5400 משתתפות.

חשיבות של ויטמין D בהריון

רמה נמוכה של ויטמין D בדם שכיחה במהלך ההריון (גם בארץ וגם בעולם).  ויטמין D הוא ויטמין מסיס שומן ופרו-הורמון ( חומר שממנו מיוצרים הרמונים מסויימים). לויטמין D יש כמה תפקידים – ספיגת סידן,  חלק מחילוף החומרים ,בריאות עצמות ועוד תפקידים רבים(  כמו תפקוד מערכת חיסונית). חסר של ויטמין D במהלך ההיריון עשוי לחשוף את הצאצאים לסביבה תזונתית תת-מיטבית. חסר בויטמין D בשלבים קריטיים של התפתחות העובר עלול להשפיע לטווח הארוך על בריאות של הצאצאים. העובר מקבל את ההספקה הבלעדית של ויטמין D מהאם –  ולכן הרמות התקינות של ויטמין D בדם האישה ההרה הן הכרחיות כדי למלא את הדרישה. החוקרים שביצעו את המחקר מציינים : "במהלך העשורים האחרונים נעשו ניסויים קליניים חדשים (RCT) שהעריכו את ההשפעה של תוספי ויטמין D במהלך ההריון על האימהות וילודים. עם זאת, התוצאות אינן עקביות. לאור השכיחות הגבוהה של חסר בויטמין D במהלך ההריון וחשיבותו  לבריאות הציבור ערכנו סקירה שיטתית (ניתוח של מחקרים התערבותיים) שמטרתה להעריך את היעילות והבטיחות של תוספי ויטמין D במהלך ההריון ."  

תיסוף בויטמין D בהריון – מסקנות המחקר

תוסף ויטמין D במהלך ההריון היה קשור עם סיכון מופחת של SGA ( תינוק קטן לגיל ההריון), שיפור בגדילת התינוקות, ללא סיכון של תמותה עוברית או בעיות/ מחלות מולדות. החוקרים מוסיפים –  תיסוף ב- עד 2000 יחידות בינלאומיות של ויטמין D במהלך ההריון עשוי להפחית את הסיכון לתמותה עוברית או תמותת ילודים.  

המסקנות שלי מהמחקר על תיסוף בויטמין D בהריון

הנושא של ויטמין D מקבל המון תשומת לב במחקר בשנים האחרות ועדיין בדיקת ויטמין D בדם היא לא חלק משגרת הבדיקות  במהלך ההריון. למרות זאת, כל אישה שמגיעה אלי ליעוץ יוצאת עם ההמלצה לבקש מהרופא המטפל הפנייה לבדיקה זו.  אני באמת רואה שכמעט לכולן יש חסר בויטמין D ברמה זאת או אחרת. אני מתאימה את המינון של התיסוף בהתאם לערכים שיצאו בבדיקות דם. המחקר הזה מחזק אותי עוד יותר בלתת דגש על הנושא ! נכון שאי אפשר להכליל ולקבל החלטות רק על סמך מחקר אחד, אבל  תוצאות של סקירה גדולה כמו זאת – בהחלט ראוי לציון.  

יש לכן שאלה ?

מוזמנות לכתוב לי כאן בתגובות או להצטרף לקבוצה שלי בפייסבוק ששם תמצאו המון מידע שימושי, רעיונות ותכולו להשתתף בדיונים.

מחפשת מידע אמין על תזונה בהריון? רוצה להיות בטוחה שלא פספסת דברים חשובים?

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך: