טופו האם מותר בהריון

טופו – האם מותר בהריון ? איך להכין ומה היתרונות שלו?

טופו הוא מאכל עתיק שמקורו בסין והוא עשוי מ"חלב" סויה שעובר תהליך של גיבון (הקרשה). זהו בעצם תהליך דומה לזה שבאמצעותו מייצרים גבינה. קיימות סוגים שונים ומגוונים של טופו כשההבדל העיקרי ביניהם זה רמת ה"קשיחות" (או הרכות) של הטופו. טופו נחשב למאכל גולמי, כלומר אינו מאכל "מעובד" או מתועש יתר על המידה. אפשר להשוות את רמת העיבוד שלו לגבינה פשוטה וללא חומרים משמרים. טופו המיוצר שיטה מסורתית מכיל רק פולי סויה ומקריש.

איך טופו מיוצר?

פולי סויה עוברים השרייה עד שהם מתחילים לנבוט, לאחר מכן טוחנים אותם, מבשלים ומסננים – כך נוצר "חלב סויה".  ל"חלב סויה" מוסיפים חומר מגבן (מקריש) וכך נוצר טופו. 

קיימים כמה סוגים של חומרים מקרישים, בארץ משתמשים לרוב במקרישים שהם מלחים – סידן (=קלציום) כלוריד ומגנזיום כלוריד. אילו הם חומרים שנמצאים גם בטבע (במי ים) ונעשה בהם שימוש בשיטת ההכנה המסורתית של טופו ושמם היפני הוא ניגרי.

כשאתן רואות סימון E509 ו-E511 ברשימת הרכיבים של טופו – אתן לא צריכות להיבהל .זה סימון מקובל בתעשיית המזון לסידן כלוריד ומגנזיום כלוריד. 

יש יצרניי טופו שלא ישתמשו באותיות E או בשמות של החומרים המקרישים, אלא יכתבו על האריזה "חומר מגביר חוזק" -אבל זה אומר בדיוק את אותו הדבר.

אילו סוגי טופו קיימים ?

בארץ נכון להיום הטופו הנפוץ ביותר זה טופו קשה (זה שחותכים אותו לקוביות ומקפיצים למשל). יש כל מיני וריאציות לסוג הזה של טופו – הוא יכול להגיע עם תבלינים ( בזיליקום , פסטו, פילפל וכו') כמו כן קיימת גרסה מועשרת בסידן של טופו וגם טופו במרקם "רך" (אך עדיין זה טופו ששומר על המרקם שלו אחרי שחותכים אותו לקוביות).

בין סוגי טופו מיובאים הנפוץ הוא טופו "משי" שזה טופו במרקם שדומה יותר לגבינה לבנה, לא ניתן לחתוך אותו לקוביות והוא הופך למשחתי. משתמשים בו בעיקר בפשטידות, ממרחים, מאפים מתוקים או מלוחים, חביתות או לביבות טבעוניות.

מה שמבדיל בין סוג הטופו השונים הוא בעיקר תכולת החלבון, שומן ואחוז המים. ככל שטופו קשה יותר יהיה בו יותר חלבון, לרוב יותר שומן ופחות מים.

מהם היתרונות התזונתיים של טופו ?

סויה משתייכת למשפחת הקטניות מכילה את כל היתרונות התזונתיים שלהם – כמקור חלבון חשוב ומועדף מבחינה סביבתית ובריאתית.

בניגוד לשאר הקטניות סויה מכילה את כל החומצות אמינו החיוניות ולכן נחשבת לחלבון מלא !

טופו הוא מאכל שעשיר מאוד בסידן (בייחוד הסוג שמועשר בסידן).

טופו דל בפחמימות ודל יחסית בשומן ( לרוב עד 8% שומן)

בנוסף לסידן טופו עשיר בברזל -100 גרם =1/3 חבילה מכיל כ10% (2.7 מ"ג) מהקבוצה היומית המומלצת של ברזל בהריון

מגנזיום – שליש חבילת טופו (100 גרם) מכילה כ50 מ"ג מגנזיום שזה 14 % מהקצובה היומית המומלצת בהריון.

סויה מכילה מגוון פיטוכימיקלים, ביניהם: איזופלאבונים, הידועים בתור "פיטואסטרוגנים" ( ע"ש פיטו-צמחי, אסטרוגן-הורמון "נשי")  נמצא שלאיזופלאבונים אין למעשה השפעה אסטרוגנית  על מערכת הרבייה הנשית והגברית ויש להם אפילו תרומה בריאותי במניעת מחלות מסוימות.

 יש לציין שבטופו כמוצר מוגמר יש כ44% פחות פיטואסטרוגנים מאשר בפולי סויה שלא עברו שום איבוד.

מחפשת מידע אמין על תזונה בהריון? רוצה להיות בטוחה שלא פספסת דברים חשובים?

איך יודעים האם פולי סויה שמהם עשוי הטופו לא עברו הנדסה גנטית (GMO)?

מבלי להיכנס לסוגיית היתרונות ווהחיסרונות של הגידולים החקלאיים – ישנם סוגי טופו שעשויים מפולי סויה שלא עברו הנדסה גנטית. חלק מהיצרנים מדגישים את זה בכיתוב על הפני האריזה (עוד סיבה לקרוא את רשימת הרכיבים).  יחד עם זאת גם אם על האריזה לא מצויין שפולי סויה אינם מהונדסים גנטית זה לא בהכרח אומר שהם כן עברו הנדסה גנטית.  בעתיד אמורה להיות מיושמת בישראל התקנה שתחייב את היצרנים לסמן את כל מוצרי המזון שעברו הנדסה גנטית (כמו באירופה).

 מידע שלקוח מאתר משרד הבריאות :
"כיום אין בארץ גידול צמחים מהונדסים למטרות מסחריות ולכן אין תוצרת חקלאית מקומית שעברה הנדסה גנטית. לעומת זאת, יתכן יבוא של מוצרים מוגמרים המכילים רכיבים מהונדסים גנטית וכן שימוש בתעשיית המזון בארץ בחומרי גלם מהונדסים גנטית המיובאים מארה"ב ומדינות אחרות, בעיקר תירס, סויה וקנולה."

 

האם מותר לאכול טופו בהריון ובזמן טיפולי פוריות?

עמדת משרד הבריאות בהתבסס על סקירת המחקרים של השנים האחרונות היא שצריכת סויה הינה בטוחה בכל שלבי החיים לרבות: ינקות, ילדות והתבגרות, הן בקרב גברים והן בקרב נשים. היא אף עשויה לספק יתרונות במצבים בריאותיים כמו: סרטן השד, הערמונית ורירית הרחם ועבור מחלות לב וכלי דם.

כמו כן משרד הבריאות ממליץ על צריכת סויה (וכל מזון אחר) במצבו הטבעי או לאחר עיבוד מינימלי כמו טופו, אדממה, משקה סויה ללא תוספת סוכר, פולי סויה יבשים וטמפה.

נשים בגיל הפוריות – למרות שהמחקר בנושא הקשר בין צריכת סויה לפוריות האישה הינו מועט, המחקרים הקיימים מעידים על בטיחות צריכתה בקרב נשים בריאות ובקרב נשים העוברות טיפולי פוריות.

 נשים הרות ומניקות -המחקר בנושא צריכת סויה בתקופת ההיריון וההנקה גם הוא מצומצם, אך המחקרים הקיימים לא הראו ממצאים בעייתיים. גם במדינות אסייתיות עם צריכת סויה גבוהה לא נמצאו ממצאים המעידים על הריונות לא תקינים, או התפתחות לא תקינה בקרב תינוקות יונקים.

איך מכינים טופו 

הדרך הפשוטה ביותר היא להקפיץ טופו מספר דקות על המחבת עם מעט שמן ותבלינים.  אני אוהבת לעשות את זה עם תבלין שמן זית ותבלין קארי ולבסוף להוסיף רוטב סויה לא ממותק.
ישנו מגוון רחב של המתכונים שבהם אפשר לשלב טופו, למשל:

  • קציצות טופו כמו כאן למשל
  • טופו צלוי על בתנור במרינדה
  • טופו ברוטב חמאת בוטנים, ג'ינג'ר ושמן שומשום
  • טופו "מעושן" צלוי עם פפריקה מעושנת
  • ממרחי טופו למיניהם
  • מאפינס  מתוקים או מלוחים עם שילוב של טופו
  • אפשר לשלב טופו במוקפץ, תבשיל קארי, בתוך כריך וסלט ועוד. 
 

דרך קלה וטעימה להכין טופו - להקפיץ עם קארי ורוטב סויה:

דוגמאות למוצרי טופו הנמכרים ברשתות המזון

כמו שניתן לראות ההבדלים בין סוגי הטופו השונים הם בעיקר בכמות החלבון, סידן והבדל קטן בשומן. אם תסתכלו על היצרן תוכלו לראות שרוב סוגי הטופו בארץ תחת שמות ומותגים שונים מיוצרים באותו המפעל - "משק ויילר".

יש עוד המון נושאים חשובים הקשורים לתזונה שכדאי לך להכיר אם את בהריון!

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך: