ספורט בהריון - מה המלצות עדכניות אומרות

ספורט בהריון – מה המלצות עדכניות אומרות?

ביום שלישי השבוע קיימנו מפגש במסגרת הפורום המקצועי לדיאטניות שעוסקות בתזונת הריון ( אותו אני מנהלת יחד עם חברתי למקצוע מיטל רון-אלהפעם נושא הפורום לא היה בנושא קליני, אלא כולו מוקדש לעיסוק בספורט בהריון.

שמענו הרצאה מקיפה ומעמיקה של מיטל עזר – דיאטנית המנהלת "נוטריקס" – המרכז הישראלי לתזונת ספורט (תחת הגג של "מדיקס") בתל אביב שסקרה הנחיות עדכניות מאיגודים לרפואת ספורט בעולם בהקשר של הריון והנחיות תזונתיות בהקשר זה.
אחרי זה סימונה גורן -דיאטנית ותיקה מצוות נוטריקס (וספורטאית פראלימפית בענף החתירה שהולכת להתחרות באולימפיאדת טוקיו) סיפרה על ההריונות "הספורטיביים" שלה ועל שיפור בהישגים בענף החתירה וריצה בעקבות המעבר לטבעונות.
אחרי זה שמענו הרצאה של פיזיותרפיסטית מירב בן אברהם מצוות מדיקס שמתמחה בשיקום רצפת האגן שסקרה את הנושא מנקודת מבט שלה ודיברה חשיבות העבודה נכונה באימון שרירים עמוקים של הבטן ורצפת האגן בזמן ואחרי ההריון. 
לקינוח זכינו לשמוע חוויה אישית של ספורטאית עלית- שייטת אולימפית לשעבר ורד בוסקילה – על איך היא שיקמה את היחסים בריאים עם האוכל  ודימוי גוף וטיפלה בהפרעת אכילה לאחר שנים שאחרים "שלטו לה בצלחת".
 

אני חולקת איתכן  את המסרים העיקריים שאיתם יצאנו מהמפגש:

  • לפעילות גופנית בהריון יש יתרונות מרובים בהריון.
  • פעילות גופנית מומלצת לכל הנשים שמהלך הריונן תקין (כלומר אלו שלא נאסר להן לעסוק מפעילות גופנית מסיבות רפואיות)
  • גם נשים שלא עסקו הפ"ג בהריון – מומלץ שיתחילו לעשות זאת בהריון (כמובן בהדרגה וסוג הפעילות צריך להיות מותאם).
  • פעילות גופנית לא מגדילה את הסיכון להפלות בנשים עם מהלך הריון תקין.
  • גם במהלך ההריון הגוף מתחזק ועובר אדפטציה לעומסים, לכן דברים שפעם היו "לא מומלצים בהריון" כמו ריצה,למשל -היום מסתכלים  עליהם אחרת (אחד החששות שהיו הוא פגיעה בשרירי רצפת האגן).
  • נשים שאינן ספורטאיות תחרותיות לא חייבות לעבוד עם שעון דופק ! אפשר להסתמך על תחושת המאמץ הסובייקטיבית (סקלת בורג בשפה המדעית) ולהגיע למאמץ מתון ולא קיצוני.
  • חשוב להתאים את תנאי הפעילות להריון – לא להתאמן בתנאי חום קיצוניים, להקפיד על אכילת פחמימות לפני (אם הפעילות מתבצעת אחרי צום לילה או צום ממושך) ולהרבות בשתיית נוזלים.
  • עלייה קיצונית בחום גוף של האישה- 39 מעלות ומעלה כן מהווה סיכון לעובר, אבל נדיר מאוד שזה קורה כתוצאה מפ"ג.
  • חשוב לשלב בין סוגי הפעילות השונים בהריון – אירובי, כח, גמישות (לא רק הליכות, אלא גם פילאטיס ,למשל).
  • אפשר להמשיך לאמן שרירי בטן גם בהריון בתנאי שלומדים את הטכניקה הנכונה ( כאן זה המקום לקבל הדרכה מפיזיותרפיסטית רצפת האגן).
  • חיזוק רצפת האגן ועבודה נכונה על שרירי הבטן יכולים למנוע בעיות עתידיות כמו היפרדות גדולה של שרירי הבטן, דליפת שתן ועוד.
  • חשוב מאוד להיות קשובים לגוף גם במהלך הפעילות עצמה וגם ככל שההריון מתקדם ואם מופיע כאב או סימני הזהרה אחרים לבדוק את הנושא !
  • יש להבדיל בין עומס לכאב – מן הראוי שהריון מייצר עומס על רקמות חיבור ואיברים אחרים, אך לא בהכרח זה סימן להפסיק פעילות גופנית. (אם אתן מתלבטות – כדאי להתייעץ עם פיזיופתרפיסטית).

דוגמא האישית של סימונה גורן מוכיחה ששלוש לידות (והריונות) זה לא מכשול לשיפור הישגים ספורטיביים. "היום אני בכושר שיא שלי" – היא אמרה.

"המטרה של פעילות גופנית בהריון היא שונה במהות ממה שאנחנו רגילות לחשוב עליה בחיי היומיום – אין פה מטרה לבנות מסת שריר, "להתחטב" או לרדת במשקל/ באחוזי שומן" – אלא כל היתרונות הבריאותיים לאם ולעובר (גופניים ונפשיים)" – סיכמה מיטל עזר.

מחפשת מידע אמין על תזונה בהריון? רוצה להיות בטוחה שלא פספסת דברים חשובים?

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך: