ויטמין D והקשר לסיכוזופרניה

ויטמין D והקשר לסכיזופרניה – עוד סיבה טובה לדאוג לרמות תקינות בהריון

לתינוקות עם מחסור בוויטמין D יש סיכון מוגבר לסכיזופרניה בשלב מאוחר יותר בחיים, כך דיווח צוות חוקרים אוסטרליים ודנים.

המחקר, בראשות פרופ 'ג'ון מקגראת מאוניברסיטת קווינסלנד (UQ) באוסטרליה ואוניברסיטת Aarhus בדנמרק, מצא שנולדים עם חסר ב- ויטמין D היו בסיכון מוגבר של 44% לאבחנה עם סכיזופרניה כמבוגרים בהשוואה לאלו עם ויטמין תקין רמות D.

המחקר, הנוכחי המבוסס על 2602 אנשים, אישר  את התוצאות של מחקר קודם  שגם מצא קשר בין מחסור בוויטמין D בילודים, לבין סיכון מוגבר לסכיזופרניה.

החוקרים בדקו את ריכוז ויטמין D בדגימות דם שנלקחו מתינוקות דנים בין השנים 1981 ל -2000, שהמשיכו לפתח סכיזופרניה כמבוגרים צעירים. הם השוו את הדגימות לאלה של אנשים שתואמו לפי מין ותאריך לידה שלא פיתחו סכיזופרניה.

פרופ' מקגראת אמר כי סכיזופרניה קשורה לגורמי סיכון רבים, גנטיים וסביבתיים כאחד, אך המחקר העלה כי מחסור בויטמין D בילודים יכול להסביר כ -8% ממקרי סכיזופרניה בדנמרק.

"מחקרים קודמים זיהו סיכון מוגבר לסכיזופרניה הקשורה להיווצרותם בחורף או באביב, והם חיים במדינה בעלת קו רוחב גבוה, כמו דנמרק." – ציין פרופ' מקגראת.

 

תוצאות המחקר על ויטמין D והקשר לסיכוזופרניה

החקרים דיווחו : "מאחר שהעובר המתפתח תלוי לחלוטין במאגרי ויטמין D של האם, הממצאים שלנו מראים כי הבטחת נשים הרות יש רמות נאותות של ויטמין D עלולה לגרום למניעת מקרים מסוימים של סכיזופרניה, באופן דומה לתפקיד של חומצה פולית במניעת ספינה ביפידה (מום בתעלה העצבית של עמוד השדרה)."

הסבר אפשרי :

החוקרים משערים כי רמות נמוכות של ויטמין D אצל נשים הרות בשל היעדר חשיפה לשמש במהלך חודשי החורף עשויות להיות ביסוד הסיכון, וחקרו את הקשר בין מחסור בוויטמין D לבין הסיכון לסכיזופרניה.

פרופ 'מקגראת אמר כי למרות שבאוסטרליה יש  יותר אור שמש  בהשוואה לדנמרק, עדיין ניתן למצוא אצל נשים הרות באוסטרליה מחסור בוויטמין D בשל סגנון החיים שלנו והתנהגות בטוחה לשמש.

 

תוצאות המחקר על ויטמין D והקשר לסיכוזופרניה

התגלית יכולה לסייע במניעת מקרים מסוימים של המחלה על ידי טיפול חסר ויטמין D בשלבים המוקדמים של החיים.

השלב הבא הוא לערוך ניסויים קליניים אקראיים של תוספי ויטמין D אצל נשים הרות, אשר חסרות בוויטמין D, על מנת לבחון את ההשפעה על התפתחות המוח של הילד ועל הסיכון להפרעות נוירו-התפתחותיות כגון אוטיזם וסכיזופרניה ( כלומר לתת לנשים תוסף ויטמין D ולבדוק כיצד הוא משפיע על התינוקות).

 

המסקנות שלי :

כל כמה חודשים מתפרסם מחקר חשוב חדש בנוגע להשפעת ויטמין D בהריון על המשך החיים של הילודים, עם זאת עדיין לא קיימת המלצה גורפת לבדוק את הרמות שלו בסמן ההריון וגם אין המלצה גורפת ליטול תוסף ויטמין במהלך ההריון.

בקליניקה אני דואגת שכל אישה שמגיעה אלי ( בין אם היא בהריון, מתכננת הריון או מניקה) לעשות בדיקת דם פשוטה לאיתור חסר בויטמין D. כשהיא מקבלת את התוצאות – אני יכולה להמליץ מהו המינון הנכון  של ויטמין D בשבילה.

אני יכולה להגיד שעד כה מעשרות  (ואולי אפילו מאות) נשים שפגשתי רק אצל בודדות הרמות של ויטמין D היו תקינות.

אחד האתגרים הוא לוודא שהרמות אכן נשמרות תקינות אחרי תקופה של לקיחת תוסף מכיוון שקופות חולים מאפשרות את הבדיקה החוזרת רק אחת למספר שנים ( אלא אם כן הרמה ההתחלתית הייתה נמוכה מאוד).

אני חושבת שגם אנשי מקצוע ( כמוני) וגם נשים עצמן צריכות להעלות את המודעות לנושא זה – שמירה על רמות ויטמין D תקינות בהריון ולבקש הפנייה לבדיקת דם בצורה יזומה !

 

קישור לידיעה על המחקר. 

 

 

 

 

 

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך: