שתיית אלכוהול מופרזת וכרונית בזמן הריון והנקה

שתיית אלכוהול מופרזת וכרונית בזמן הריון והנקה

שתיית אלכוהול מופרזת וכרונית בזמן הריון והנקה בקרב האמהות עלולה לפגוע בבריאות הנפש של צאצאיהן, כך עולה ממחקר שפורסם לאחרונה בכתב עת מדעי- Frontier in Psychiatry. לראשונה, המחקר מראה כי שתייה מוגזמת במהלך ההריון וההנקה עלולה להפוך את הצאצאים ליותר פגיעים להפרעות במצב רוח ושימוש לרעה באלכוהול.

חוקרים איטלקים גילו במודל חולדות כי בעוד שתייה כרונית קשורה להתנהגויות חרדה אצל אמהות וצאצאיהן, לשתייה מופרזת יש השפעה דיכאונית*. 

יתר על כן, צאצאיהם של אמהות שנחשפו לשתייה מופרזת הגיבו פחות לגירויים טבעיים, נטו יותר  להתנהגות של "ייאוש", והיו חשופים יותר לצריכת אלכוהול במהלך גיל ההתבגרות. זהו המחקר הראשון שמראה כי שינויים בצריכת אלכוהול באם יכולים להיות מועברים לצאצאיה.

ההנחה היא שבמהלך ההריון, נשים מפסיקות לשתות אלכוהול כפי שהומלץ על ידי רופאים. "אבל זה לא תמיד קורה בפועל אצל נשים ששותות בדרך קבע", אומרת ד"ר Cannizzaro, הכותבת הראשית של המחקר. "נשים בהריון יכולות גם לחשוב שתייה חברתית לסירוגין מזיקה פחות משתייה יומית".

כדי לבחון את ההשלכות של שתיית אלכוהול מופרזת וכרונית בזמן הריון והנקה – Cannizzaro ועמיתיה באוניברסיטה דאלי פאלרמו, איטליה, השתמשו במודל חולדות. חולדות נקבות הרות ומניקות קיבלו מים שהכילו אלכוהול באופן שמחקה שתייה קבועה ושתייה מופרזת אצל נשים. בסוף תקופת המחקר, החולדה וצאצאיהן עברו רצף בדיקות כדי להעריך את מצב רוח ודפוס התנהגות.

תוצאות המחקר על שתיית אלכוהול מופרזת וכרונית בזמן הריון והנקה

דפוס של שתייה מופרזת גרם לשינויים חריגים במצב רוח של החולדות-אמהות והן הראו התנהגות דיכאונית. מצד שני שתייה כרונית /קבועה הייתה קשורה להתנהגויות דמויית חרדה.

צאצאיהם של אמהות בעלות דפוס שתייה מופרזת נטו יותר לשימוש לרעה באלכוהול במהלך גיל ההתבגרות. הדבר יכול להיות תוצאה של חשיפה מוקדמת לאלכוהול יחד עם שינויים גנטיים המועברים על ידי האם, מסבירה ד"ר Cannizzaro. "אלכוהול או סמים אחרים – בשימוש כרוני או מופרז – יכולים להטביע קידוד גנטי ולגרום לשינויים תורשתיים".

כמו כן צאצאיהן של האמהות ששתו בצורה מופרזות הראו תגובות נמוכות לגירויים טבעיים מתגמלים כמו סוכר, מזון ומין. ובהיעדר אלכוהול, הם הראו "ייאוש" (תגובה שאופיינית לתנאים סביבתיים מביכים/ מבלבלים).

המסקנות מהמחקר על שתיית אלכוהול מופרזת וכרונית בזמן הריון והנקה

"שתיית אלכוהול כרונית ומופרזת יכולה לשבש את התפקוד התקין של אזורי מוח רלוונטיים לתגמול", אומרת ד"ר Cannizzaro. "שימוש כזה עלול להוביל להתמכרות, השתוקקות, איבוד שליטה על הכמויות הנצרכות ותסמיני גמילה חמורים." "אלכוהול אכן בעל השפעה משמעותית על התהליכים המתרחשים בגוף, גם כאשר נצרך פעמיים או שלוש פעמים בשבוע בריכוזים גבוהים", קובעת Cannizzaro. "אנו מקווים כי מחקר זה יעודד נשים צעירות בגיל הפוריות להתרחק אלכוהול."

 

המגבלות של המחקר 

מגבלה אפשרית במחקר זה היא כי היא בוצעה בחולדות. עם זאת, על פי החוקרים, המודל הזה מתאים במיוחד לחקר התכונות הממכרות של תרופות והשפעותיהן על המוח.

ההערות שלי 

  • אומנם המחקר הנוכחי בוצע בחולדות ולא בני אדם, עדיין המסקנות שלו מאוד חשובות . מבחינה אתית אי אפשר לבצע מחקרים כאלה שנשים הרות ולכן בינתיים אנחנו מסתפקים במחקרים כאלה או מחקרים תצפיתיים ( שלא עורכים ניסוי, אלא מנסים למצוא קשר בין הדברים).
  • כ-10 אחוז מכלל הנשים בעולם צורכות אלכוהול במהלך ההריון, כאשר 5-10 אחוז מדווחות על האירועים של שתייה מופרזת.
  • התינוקות שנולדים לנשים ששתו אלכוהול בהריון לא בהכרח יפתחו את התסמינים שמתוארים במחקר הזה ( וכלל התסמינים של  FASD – קשת נזקי האלכוהול בעובר).
  • בגלל שלא ידוע מהי כמות ותדירות שתיית האלכוהול שגורמת לנזקים בעובר, ההמלצה להימנע מצריכת אלכוהול במהלך ההריון ובתקופה שלא משתמשים בה באמצעי מניעה.
  • כלומר, לא קיימת כמות בטוחה של אלכוהול במהלך הריון.

* שתייה מופרזת מוגדרת כשתייה של 4-5 מנות אלכוהול תוך זמן קצר. שתייה כרונית היא שתיית אלכוהול בתדירות יומיומית.

 

למידע נוסף – מוזמנות לקרוא את הסיכום שלי מהכנס לכבוד יום המודעות הבינלאומי לנזקי אלכוהול לעובר , מידע מתוך האתר של משרד הבריאות על נזקי שתיית אלכוהול בהריון. 

קישור למחקר המקורי ולידיעה על המחקר. 

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך: