תות שדה ללא ריסוס

תות שדה ללא ריסוס- האומנם? פינת ההמלצות

מי לא אוהבת תות שדה? אדום, מתוק עסיסי, עשיר בויטמין C .

 

מעבר לטעמם המתוק, יש לתותים כמה יתרונות בריאותיים :

  • תות שדה עשיר באנטיאוקסידנטים (נוגדי חימצון). תות מככב ( יחד פטל, אוכמניות ופירות "יער" אחרים) בעשור עליון של המאכלים העשירים בנוגדי חימצון!
  • תות שדה מכיל כמות ויטמין גדולה של ויטמין C. מאה גרם של תות שדה מספק את הקצובה היומית המומלצת של ויטמין C!
  • תות שדה הוא "ממתק" דל קלוריות – 100 גרם של תות מכילים רק 33 קלוריות.
  • בשל תכולת סוכר יחסית נמוכה תות שדה יכול להשתלב גם בתזונת הסוכרתיים וסוכרת הריון בפרט.

החיסרונות של תות שדה

תות שדה הוא פרי עדין מאוד ואהוב לא רק על ידי בני אדם , אלא גם על ידי חרקים ומזיקים אחרים. לתות אין קליפה חיצונית שמגנה אליו ולכן הוא חשוף למזיקים ולסביבה.

באופן מסורתי כדי להגן על היבול, משתמשים בחומרי הדברה שונים ומגוונים על מנת להרחיק את המזיקים. הריסוס המאסיבי, אומנם הרחיק את המזיקים, אך גם נספג אל תוך הפרי וגורם לכך שתות שדה הוא אחד הפירות עם שאריות חומרי הדברה הכי גבוהות (בארה"ב מדי שנה מפרסמת רשימה של פירות וירקות "הכי מזוהמים"- "Dirty dozen" ותות שדה מככב במקום הראשון בד"כ).

לפני כ-10 שנים יצא לי לעבוד במעבדה גדולה בארץ שבה נערכו בדיקות לצורך בקרה על כמויות של חומרי הדברה בפירות וירקות שנועדו ליצוא ולשיווק ברשתות מרכולים גדולות. עובדת מעבדה שהייתה דוגמת תותים באופן שוטף סיפרה שהכמויות של חומרי הדברה שהיא מוצאת עוברות פי עשרות  (!) את הרמה המירבית המותרת לפי התקנים האירופאיים.

הדברה ביולוגית והדברה משולבת

בשנים האחרונות גברה המודעות לנושא והמגדלים התחילו לעשות ניסיונות להפחית את השימוש בחומרי הדברה כימיים. השיטה של "הדברה ביולוגית" הגיעה גם לארץ ומטרתה היא להפחית את השימוש בחומרי הדברה כימיים. העיקרון של השיטה הוא שימוש ב"חיות טורפות" למלחמה עם המזיקים. הכוונה היא שמשתמשים בחרקים  ( לרוב) שטורפים או מרחיקים חרקים אחרים שפוגעים בתוצרת. זוהי שיטה הרבה יותר "אקולוגית", אך  פחות יעילה והרבה יותר יקרה מהשימוש בחומרי הדברה כימיים. רוב המגדלים לא ישתמשו בה בצורה בלעדית, אלא ישלבו עם הדברה כימית והדבר נקרא "הדברה משולבת".

מה זה אומר בפועל ?

רוב התות שאנחנו רואים בסופרים וירקניות במגיעים מגידולים שנעשה בהם שימוש ב-"הדברה משולבת", כלומר שימוש באמצעיים כימיים וגם באמצעיים ביולוגיים. אם תעיינו בהנחיות של משרד החקלאות לשימוש בהדברה משולבת, תוכלו לראות שמדובר ברשימה ארוכה של חומרי הדברה כימיים שונים שמאושרים לשימוש תחת המושג "הדברה משולבת".

מה אומר הסימון "ביו תות" או "ביו בי" על קופסאות התותים ?

אם חשבתן שהסימון הזה מבטיח שהתותים לא היו חשופים לחומרי הדברה, אתן טועות. הוא אומר שנעשה שימוש "בהדברה משולבת", כלומר חומרי הדברה כימיים וגם הדברה ביולוגית.

מה הבעיה ב"הדברה משולבת" ?

חשוב להבין שהבקרה על שאריות של חומרי הדברה על ידי משרד החקלאות היא מדגמית. כלומר מדי פעם הם דוגמים את התוצרת, אך ממש לא עושים בקרה על כל מגדל ומגדל באופן שיטתי ולכן אין לדעת האם התותים שלהם עומדים בסטנדרט. בסקר על שאריות חומרי הדברה שמשרד החקלאות ביצע ב2015, למשל הוצגה דגימה אחת (!) בלבד של תות שדה. בגלל שתות שדה מאוד רגיש למזיקים, הדברה כימית היא זולה ויעילה יותר מהדברה ביולוגית ופיקוח ואכיפה לא נעשים במידה מספקת, אנחנו כצרכנים נשארים בחוסר וודאות.

האם הדברה כימית היא כל כך בעייתית?

בשנים אחרונות מצטברים יותר ויותר מחקרים המצביעים על קשר של מחלות או בעיות התפתחותיות בבני אדם לבין החשיפה לחומרי הדברה. יש עדויות על כך שחומרי הדברה מסויימים מתערבים בפעילות התקינה של מערכת הרבייה (ומערכת הורמונלית ככלל) והדבר משמעותי יותר בתקופות רגישות – הריון, עוברות וינקות.

מה אפשר לעשות או איך משיגים "תות ללא ריסוס"?

קיימות שתי אפשרויות :

  1. תות אורגני ( שבגידול שלו מותר להשתמש בחומרי הדברה המאושרים לתוצרת אורגנית). אציין שאין לי מידע על רמת הרעילות או בטיחות שלהם.
  2. תות בהדברה ביולוגית בלבד.

תות שדה אורגני מסומן על ידי תו וחותמת של החברה המפקחת ויהיה עליו כיתוב " אורגני". הפיקוח נעשה על ידי החברות המאושרות על ידי משרד החקלאות והדגימות נשלחות על ידי המגדלים עצמם. 

תות שדה בהדברה ביולוגית בלבד לא חייב לשאת תו מיוחד, אבל ככל הנראה יהיה עליו כיתוב מפורש שמעיד על כך שנעשה שימוש באמצעים ביולוגיים בלבד. 

קיים תו תקן מיוחד מטעם חברת אגריאור שנועד לסמן את התוצרת שעומדת בסטנדרטים גבוהים לפי הדרישות הישראליות או בין -לאומיות ( זהו לא תו רשמי ורק יצרנים שמעוניינים להיבדק על ידי החברה יכולים להשתמש בו). מה שבטוח זה שסימן "ביו תות" או "ביו בי" לא מבטיח שנעשה שימוש רק באמצעים ביולוגיים.

אז איך אפשר לדעת מה אנחנו באמת אוכלים ?

נכון להיום הדרך היחידה היא לפנות נקודתית לכל מגדל, לבקש מהם לספר על שיטות ההדברה שהם משתמשים וגם להציג תוצאות של בדיקות מעבדה שנעשות על התוצרת שלהם. מגדלים שדואגים לכך שבתותים שלהם לא יהיו חומרי הדברה ( או תהיה כמות מינימלית) לא יהססו להראות לכם את התוצאות.

עד כה אני מצאתי רק מקום אחד שמשתמש בהדברה ביולוגית בלבד ( כלל ללא שימוש בחומרי הדברה) – רוח שתות. התותים שלהם גדלים בחממות ,לא על קרקע, אלא על מצעים מיוחדים שעשויים מסיבי קוקוס. אני ממליצה מאוד לבקר בקטיף שלהם כדי לקבל הצצה לעולם המרתק הזה וגם כדי להכיר את האנשים והאידאולוגיה שעומדת מאחורי העשייה שלהם.

את התוצרת של "רוח שתות" אפשר למצוא בסטופ מרקט או להזמין דרך חנות אינטרנטית ( או לארגן קבוצת רכישה לאזוריכם). המחירים לא זולים, אך נמוכים יותר מתוצרת אורגנית. טעמתי כמה זנים ותות מזן "רוקי" הוא ללא ספק המנצח.

אם אתן מכירות מגדלי תותים נוספים שמשתמשים בהדברה ביולוגית בלבד ספרו לי בבקשה.

תות שדה ללא ריסוס 2

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך: