תזונה בריאה למניעת סיבוכי הריון

תזונה בריאה לפני ובמהלך ההיריון מפחיתה את הסיכונים לסיבוכי היריון

 

תזונה בריאה בזמן ההתעברות עד השליש השני עשויה להפחית את הסיכון למספר סיבוכי הריון שכיחים, כך עולה ממחקר שערך חוקרים במכון הבריאות הלאומי האמריקאי (NIH).

נשים הרות שהשתתפו במחקר וקיבלו ציון גבוה בכל אחד משלושת המדדים של אכילה בריאה היו בסיכון נמוך יותר לסוכרת הריונית, הפרעות לחץ דם הקשורות להריון ולידה מוקדמת. המחקר פורסם ביוני 2021 בכתב העת האמריקני לתזונה קלינית.

החוקרים ניתחו נתונים תזונתיים שנאספו במהלך ההיריון בקרב 1,900 נשים הגיבו לשאלונים בתזונה בשבועות 8 עד 13 להריון והתבקשו לאמוד מה אכלו בשלושת החודשים הקודמים. לאחר 16 עד 22 שבועות ו 24 עד 29 שבועות, הנשים שחזרו את מה שאכלו ב -24 השעות הקודמות. הנתונים שנאספו סווגו על פי שלושה הדפוסים של אכילה בריאה: דפוס אכילה בריא (AHEI), דיאטה ים תיכונית (AMED) וגישות תזונתיות להפחתת לחץ דם (DASH). כל שלושת דפוסי האכילה מדגישים צריכת פירות, ירקות, דגנים מלאים, אגוזים וקטניות תוך הגבלת בשר אדום ומעובד ,מלח ומשקאות מתוקים.

החוקרים מצאו כי בעקבות כל אחד מדפוסי אכילה "בריאים" הללו בזמן ההתעברות ועד השליש השני היו קשורים לסיכון נמוך יותר לסוכרת הריונית, יתר לחץ דם, רעלת הריון ולידה מוקדמת.

לדוגמא, נשים עם ציון AHEI גבוה לאחר 16 עד 22 שבועות היו בסיכון נמוך ב -32% לסוכרת הריונית בהשוואה לנשים עם ציון AHEI נמוך. נשים עם ציון DASH גבוה בשמונה עד 12 שבועות ו -16 עד 22 שבועות היו בסיכון נמוך ב -19% להפרעות בלחץ דם גבוה הקשורות להריון. ציון AMED גבוה ב- 24 עד 29 שבועות או ציון DASH גבוה ב- 24 עד 29 שבועות נקשר לסיכון נמוך ב -50% ללידה מוקדמת.

זהו לא המחקר היחיד בתחום שמצביע על קשר חיובי בין תזונה בריאה לסיבוכי הריון. 

לאחרונה, סקירות שיטתיות (מאמרים שמשקללים את הנתונים של הרבה מחקרים) מצאו עדויות לכך שדפוסי תזונה לפני ו/או במהלך ההריון המאופיינים בצריכה גבוהה יותר של ירקות, פירות, דגנים מלאים, אגוזים וקטניות, וצריכה נמוכה יותר של בשר אדום ומעובד קשורים לסיכון נמוך יותר ל- סוכרת הריון, הפרעות יתר לחץ דם בהריון ולידה מוקדמת , אך לא בהכרח תוצאות משקל לידה (לגבי המשקל הממצאים לא היו עקביים). המחקר הנוכחי, המספק נתונים חדשים ומרחיב את המידע הקיים  על ידי התמקדות ספציפית בשלושה דפוסי אכילה נוספים בעלי מחנה משותף.

המנגנון שעומד מאחורי התוצאות 

למרות שנותר להבהיר את המנגנונים המולקולריים המדויקים, ממצאי המחקר הנוכחי נראים הגיוניים מבחינה ביולוגית. גם הדיאטה הים תיכונית וגם ה- DASH נקשרו בעבר לפרופיל חיובי במטבוליזם (חילוף חומרים) של גלוקוז ושומנים, משקל גוף נמוך יותר ולחץ דם נמוך יותר . הדיאטה הים תיכונית נקשרה גם לרמות נמוכות יותר של דלקת ולתפקוד טוב יותר של האנדותל (רקמת התאים שמצפה את הכלי דם). באופן דומה, AHEI (דפוס תזונה "בריא") היה קשור להורדת עמידות לאינסולין וטריגליצרידים (סוג של שומנים בדם). עמידות לאינסולין שקיימת לפני ההריון וגם מוגברת על ידי הריון יחד עם הפרשת אינסולין לא מספקת היא המאפיין העיקרי של סוכרת הריון. עמידות לאינסולין מעבר לרמה האופיינית להריון רגיל , דלקת  ותפקוד לקוי של האנדותל אילו הגורמים שמעורבים בהתפתחות של רעלת הריון. דלקת היא גם אחד התהליכים שקשורים ללידה מוקדמת. 

 

קישור למחקר המלא : https://academic.oup.com/ajcn/advance-article/doi/10.1093/ajcn/nqab145/6285446

Mengying Li, Jagteshwar Grewal, Stefanie N Hinkle, Samrawit F Yisahak, William A Grobman, Roger B Newman, Daniel W Skupski, Edward K Chien, Deborah A Wing, Katherine L Grantz, Cuilin Zhang, Healthy dietary patterns and common pregnancy complications: a prospective and longitudinal study, The American Journal of Clinical Nutrition, 2021;, nqab145, https://doi.org/10.1093/ajcn/nqab145

 

מחפשת מידע אמין על תזונה בהריון? רוצה להיות בטוחה שלא פספסת דברים חשובים?

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך: