דברים שלא ידעת על העלייה במשקל בהריון

דברים שלא ידעת על העלייה במשקל

"כמה אני אמורה לעלות במשקל בהריון?" זאת השאלה שמעסיקה כמעט כל אישה הרה ועדיין יש הרבה מידע סותר בנושא. ישנו לא מעט כתבות ומיתוסים באינטרנט וגם מועברים על ידי אנשים כולל צוות רפואי שפחות מעודכן.אני בטוחה שאחרי שתקראו את הכתבה הזאת יתבהרו הדברים ואולי גם יתנפצו כמה מיתוסים.

 

איזו חשיבות יש בכלל לעלייה במשקל בהריון ?

העניין האסטטי בכבודו מונח, אבל קודם כל לעלייה במשקל בהריון יש משמעות בריאותית: יותר מידי זה לא טוב וגם מעט מידי זה לא טוב.

עלייה גבוהה מידי במשקל כרוכה בסיבוכי הריון כמו יתר לחץ דם ורעלת הריון, סוכרת הריון, עוברים גדולים יותר וסיכון מוגבר ללידות קיסריות. עלייה גבוהה מידי במשקל בהריון מביאה איתה גם השלכות ארוכות טווח לאימהות ולילודים. כל למשל נשים שנשארות עם עודפי משקל גדולים לאחר הלידה נוטות לפתח יותר מחלות כרוניות כמו סוכרת, מחלות לב וכו'. ילדים של אותן נשים גם כן נמצאים בסיכון מוגבר לפתח מחלות כרוניות (כולל השמנה) בהמשך החיים.

מצד שני עלייה קטנה מידי במשקל בהריון גם היא מביאה איתה סיכונים. כשאישה לא עולה כלל במשקל בהריון או לא עולה מספיק גובר הסיכון למשקל לידה נמוך של התינוק ולידות מוקדמות. כיוצא עולה גם הסיכון למחלות כרוניות בבוגרות.

משקל לפני הכניסה להריון הוא יותר חשוב מהעלייה בהריון עצמו כשיש השמנה ברקע

המחקרים של השנים האחרונות מעידים על כך שבקרב נשים עם השמנה המשקל הטרום הריוני הוא יותר משמעותי מאשר מספר קילוגרמים שהן עולות בהריון. זאת אומרת שדרגת ההשמנה לפני ההריון היא זאת שמנבע יותר טוב את הסיכון לסיבוכי הריון ולא כמה האישה עלתה בהריון.

הדבר מרמז על כך ששינוי אורח החיים וירידה מתונה במשקל (אם ניתן) לפני ההריון יכולים לעזור לנשים עם השמנה להקטין את הסיכונים בהריון.

 

איך קובעים כמה האישה אמורה לעלות בהריון?

ההמלצות הרשמיות לעלייה במשקל במהלך ההריון הן בצורת טווחים בהתבסס על ה-BMI הטרום הריוני (מדד מסת הגוף לפני ההריון). BMI הוא מדד סטנדרטי שנועד לקטלג את האנשים לקטגוריות במשקל : תת משקל, משקל תקין, עודף משקל, השמנה (יש 3 דרגות השמנה). החישוב שלBMI זה משקל בק"ג לחלק לגובה במטרים בריבוע.

כך למשל, נשים במשקל תקין שמוגדר בטווחים של BMI בין 18.5 ו-25 אמורות לעלות בין 11.5 ל16 ק"ג בכל ההריון. נשים עם BMI גבוה יותר אמורות לעלות פחות ,בתת משקל לעלות יותר ועם הריון רב עוברים  עוד יותר.

אפשר לראות בטבלה שככל שהמשקל הטרום הריוני הוא גבוה יותר, כך מומלץ לעלות פחות וההפך.

ההמלצות הללו נגזרות מההנחיות האמריקאיות משנת 2009 שמתבססת בחלקן על מחקרים וחלקן על חישובים תיאורטיים. כששילבו בין הדברים הגיעו לטווחים מומלצים. ההמלצות הללו משמשות גם את ישראל וגם מדינות אחרות בעולם. ישנן מדינות שהמלצותיהן נראות קצת אחרת, אך בכללי המספרים הם דומים.

 

האם ההמלצות הרשמיות של העלייה במשקל בהריון הן נכונות לכולן ?

כאשר ב2009 עדכנו את ההמלצות האמריקאיות החשש העיקרי היה עלייה עודפת במשקל מכיוון שגם ככה נשים רבות התחילו את ההריון עם משקל עודף והמטרה הייתה למזער את הסיכונים למען הבריאות של האישה, העובר ומניעת סיבוכי הריון.

עם זאת, ההמלצות מתבססות תמיד על הסטטיסטיקה, כלומר על מספרים גדולים ולא תמיד נכון להשליך אותן בצורה אבסולוטית על הפרט. למשל, יוצא לי ללוות נשים שהתחילו הריון במשקל תקין לחלוטין, הקפידו על תזונה טובה ומאוזנת במהלך ההריון ועלו בכל זאת יותר מהמומלץ. במקרה שלהן הן גם ירדו במשקל יחסית מהר לאחר הלידה ללא מאמץ מיוחד וגם ההריון שלהן היה תקין לחלוטין. מצד שני יש גם נשים שמתחילות את ההריון עם עודף משקל (או השמנה) ועולות פחות מההמלצות, וגם במקרה שלהן ההריון הוא תקין.

זאת אומרת שיש נשים שיעלו יותר מההמלצה ויש כאלה שיעלו פחות מבלי שיגרם נזק לעובר וגם לאישה. 

 

עלייה במשקל בהריון היא מעין טביעת אצבע – מאוד אישית!

ישנן נשים שמקפידות מאוד על הפעילות הגופנית, אכילה טובה וקצב העלייה במשקל אצלהן הוא לא פרופורציונלי לכך. זה יכול להיות מטלטל ומתסכל! מהניסיון שלי כדיאטנית לנשים הרות -יש לכך נטייה גנטית. פעמים רבות יוצא לי לשמוע מנשים שעולות הרבה במשקל שגם האימהות וגם האחיות שלהן עלו הרבה בהריונות (וגם ההפוך).

האם אפשר להשפיע על העלייה במשקל בהריון ?

 כן, אבל רק במידה מסוימת. המציאות היא מעט מורכבת : אני מתייחסת למשקל כמו לגובה, יש לנו פוטנציאל גנטי מסוים לגובה, רק שאנחנו לא תמיד יודעים מהו. אנחנו יכולים להסתכל על האמא והאבא שלנו ולשאר שנגיע לממוצע הגובה שלהם, אך במציאות גם אם נאכל מאוזן וגם אם נקיים אורח חיים בריא יכול להיות שנהייה יותר נמוכים מאבא ומאמא. אותו דבר עם העלייה במשקל בהריון- אישה אחת יכולה לאכול מעולה בהריון ולעלות מעל ההמלצה ואישה אחרת יכולה לאכול פחות טוב ולעלות מעט יותר. 

יש הרבה מאוד משתנים שמופיעים על העלייה במשקל בהריון שאין לנו עליהם שליטה ובכל זאת מחקרים מוכיחים שנשים שהיו במסגרת תזונתית במהלך ההריון גם עלו פחות במשקל וגם היו בסיכון נמוך לסיבוכי הריון. 

 

קצב העלייה הוא חשוב ולא רק העלייה הכוללת במשקל 

לקצב העלייה במשקל יש גם משמעות. יש מחקרים שמצביעים עך כך שעלייה מהירה מאוד בתחילת ההריון יכולה להיות השפעה ששלילית גדולה יותר על סיבוכי ההריון, אז זה עדיין דורש אישוש. מצד שני קצב עלייה גבוה פתאומי יכול להוות סמן להתחלה של רעלת הריון. קצב העלייה השבועי זה גם מדד טוב שמאפשר לבחון איפה האישה עומדת ביחס להמלצה בכל רגע נתון. 

למשל אם אישה שמתחילה הריון במשקל תקין עלתה 3 ק"ג עד שבוע 20, זה אומר שהיא עלתה בממוצע 1 ק"ג בשבוע החל מהשבוע ה-14 (סופרים החל משבוע 14 כי עד אז לא מצפים לעלייה משמעותית במשקל). אם עושים את הממוצע זה מסתכם ב 500- גרם בשבוע וזהו קצב תקין לחלוטין (קצת יותר גבוה מהממוצע המומלץ, אבל לגמרי בתוך הטווח).

קצב העלייה במשקל הוא לא אחיד משבוע לשבוע. ייתכן שבשבוע אחד תעלי קילו אחד ובשבוע אחר לא תעלי בכלל וזה תקין.

האם לאישה במשקל גבוה מותר לרדת במשקל בהריון או לא לעלות ?

כן ולא. ההנחיות הרשמיות לא מבדילות בין נשים בדרגות ההשמנה השונות ונותנות המלצה לכל הנשים שמתחילות הריון בBMI מעל 30 לעלות סך הכל 5-9 ק"ג. יחד עם זאת בשנים האחרונות בוצעו מחקרים שדווקא הראו שנשים בדרגות השמנה גבוהות (BMI 40 ומעלה) הפחיתו את הסיכון לסיבוכי הריון כאשר לא עלו המשקל או ירדו מספר קילוגרמים בודדים. מצד שני ירידה במשקל מעידה על כך שהאישה נמצאת במאזן קלורי שלישי וזה מצב לא מיטבי בהריון ועשוי להוות סיכון לחסרים תזונתיים. שורה תחתונה – כל מקרה לגופו: במרבית המקרים הירידה במשקל בהריון אינה מומלצת, אך כאשר מדובר במשקל התחלתי גבוה במיוחד ייתכן שלירידה מתונה או העדר עלייה במשקל בהריון יש יתרון.

לסיכום כמה נקודות מתוך הניסיון שלי כדיאטנית שמלווה נשים הרות:

– קצב העלייה במשקל בהריון הוא לא אחיד. יש נשים שעולות את רוב המשקל בהתחלה ובמחצית השנייה העלייה מתמתנת וסך העלייה היא תקינה לחלוטין. 

-נשים רזות מאוד לרוב יעלו יותר במשקל, אך במרבית המקרים (לא תמיד) המשקל הזה ירד ללא מאמץ ניכר אחרי הלידה.

– אם האישה אוכלת בצורה בריאה, רגועה ומאוזנת לצד הקפדה על פעילות גופנית במהלך ההריון היא תעלה את מה שהיא "צריכה" גם אם זה לא בדיוק חופף להמלצות ולא צריך להתערב בכח כדי להתאים אותה "להמלצות".

– משקל בהריון נתון מאוד לשינויים – תנודות נוזלים גדולות יותר, בצקות וכו' לכן לא כל עלייה חדה במשקל משבוע לשבוע היא צבירת שומן.

– נשים שעולות בקצב "מסחרר" במשקל- כדאי להיות עם יד על הדופק ולוודא שלחץ דם תקין ואין סמנים נוספים לרעלת.

-בחלק מהמקרים יש עלייה מהותית בנוזלים שמתבטאת בירידה חדה במשקל בימים הראשונים שלאחר הלידה.

– כדאי לבחון את קצב העלייה השבועי. אני מסתכלת תמיד על העלייה הממוצעת לשבוע על פי העלייה החודשית ולא בוחנת כל שבוע לבדו (כלומר מה שעולים בחודש לחלק ל4.5). כך בממוצע עלייה של כ450 גרם בשבוע אצל אישה ב-BMI תקין החל מהטרימסטר השני היא תקינה ,אצל נשים בעודף משקל סביב 300, השמנה 200 גרם ובתת משקל כ-500 גרם (בפועל אני לא מחשבת את הגרמים בדיוק, אלא בוחנת את המגמה).

מקור הנתונים: אתר משרד הבריאות

מחפשת מידע אמין על תזונה בהריון? רוצה להיות בטוחה שלא פספסת דברים חשובים?

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך: