הקשר בין צריכת חלבון מן הצומח ומן החי לתמותה

מחקר פרוספקטיבי ארוך טווח שעקב אחרי האנשים למשך 16 שנים וכלל 416 104 משתתפים (נשים וגברים) התפרסם בעיתון מדעי יוקרתי JAMA. נבדקה ההשפעה של צריכת חלבון מהצומח על תמותה מכל הסיבות והתוצאה הספציפית.

 

תוצאות המחקר :

✔️ צריכה גבוהה יותר של חלבון מהצומח הייתה קשורה באופן מובהק להפחתה (קטנה) בסיכון לתמותה מכל הסיבות ומחלות לב וכלי דם.

✔️נצפתה גם הפחתת הסיכון לתמותה מכל הסיבות (ב- 10% בקרב גברים ונשים) על ידי החלפת 3% מסך צריכת האנרגיה היומית שמקורה מחלבון מן החי על ידי עם חלבון מהצומח.

✔️נצפתה הפחתת הסיכון של לתמותה ממחלות לב וכלי דם -11% אצל גברים ו -12% אצל נשים באחוז זהה (3%) של החלפת החלבון מן החי על ידי חלבון מהצומח . ההחלפה ממקורות ספציפיים כמו חלבון ביצה וחלבון בשר אדום בחלבון מהצומח תרמה להפחתה גדולה יותר בתמותה.

 

החוקרים המליצו על שינויים תזונתיים לטובת הגברת הצריכה שלך חלבון מן הצומח לשמירה על בריאות ואורך החיים: הגברת הצריכה של חלבון מן הצומח על חשבון חלבון מן החי.

 

כותבי המאמר ציינו את העובדה שזה לא המחקר הראשון שמציג תוצאות דומות והזכירו מחקרים גדולים נוספים:

  • קבוצת החוקרים Song et al דיווחו כי צריכה גבוהה של חלבון מן החי הייתה קשורה לחיוב לתמותה של מחלות לב וכלי דם וצריכת חלבון צמחי גבוהה נקשרה באופן הפוך לתמותה מכל הסיבות ומחלות לב וכלי דם. הם גם המליצו להחליף חלבון מהצומח בחלבון מן החי, במיוחד בשר אדום מעובד, לשמירה על תמותה נמוכה יותר.
  • קבוצת חוקרים נוספת Budhathoki et al בדקה את הקשר בין צריכת חלבון מן החי לצמח לבין תמותה מכל הסיבות והתוצאה הספציפית. צריכת חלבון צמחי גבוהה יותר הייתה קשורה לתמותה נמוכה יותר הקשורה למחלות לב וכלי דם. אף על פי שצריכת חלבון מן החי לא הייתה קשורה לתוצאות התמותה, החלפת חלבון בשר אדום או חלבון בשר מעובד בחלבון מהצומח הייתה קשורה לתמותה נמוכה יותר מסרטן ומחלות לב וכלי דם.

 

המסקנות שלי: 

מדובר במחקר גדול וחדש אך הוא לא היחיד בנושא ולמרות שיש פערים קטנים בין המחקרים, נכון להיום הצטברו הרבה מחקרים עם תוצאות דומות- 

הפחתת המוצרים מן החי והחלפתם (החלקית אפילו) במזונות מן הצומח קשורים לאורח חיים בריא יותר, סיכון מופחת למחלות כרוניות (כולל סרטן וסוכרת) ולאריכות ימים.

 

זה לא אומר שכל אחד/ת צריך לעבור לאורח חיים צמחוני או טבעוני, אך בהחלט יש מקום להחלפה (חלקית) של מקורות החלבון  (והשומן) מן החי במזונות מן הצומח.
 

דוגמאות למזונות העשירים בחלבון מן הצומח: 

  • טופו – אם אתן חוששות או לא יודעות איך להכין טופו – קראו את הכתבה שלי.
  • קטניות מכל הסוגים – עדשים, אפונה, חומוס, שעועית יבשה, אדממה וכו'.
  • אגוזים, זרעים, גרעינים ומוצריהם.
  • סייטן, וטמפה – מזונות מסורתיים.
  • משקה סויה (חלב סויה).

 

אם אתן לא בטוחות כיצד לשלב את המזנות הללו בצורה מאוזנת או שוקלות מעבר לצמחונות או טבעונות – מוזמנות לפנות לייעוץ אישי

 

מוקרות:

1.Budhathoki S, Sawada N, Iwasaki M, et al. Association of Animal and Plant Protein Intake With All-Cause and Cause-Specific Mortality in a Japanese Cohort [published correction appears in doi: 10.1001/jamainternmed.2019.4883]JAMA Intern Med. 2019;179(11):1509-1518. doi:10.1001/jamainternmed.2019.2806

2. Song M, Fung TT, Hu FB, et al. Association of Animal and Plant Protein Intake With All-Cause and Cause-Specific Mortality. JAMA Intern Med. 2016;176(10):1453-1463. doi:10.1001/jamainternmed.2016.4182

3. Budhathoki S, Sawada N, Iwasaki M, et al. Association of Animal and Plant Protein Intake With All-Cause and Cause-Specific Mortality in a Japanese Cohort. JAMA Intern Med. 2019;179(11):1509-1518. doi:10.1001/jamainternmed.2019.280

מחפשת מידע אמין על תזונה בהריון? רוצה להיות בטוחה שלא פספסת דברים חשובים?

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך: