הריון לאחר ניתוחים בריאטריים

הריון לאחר ניתוחים בריאטריים (קיצורי קיבה)

הריון לאחר ניתוחים בריאטריים-מה מיוחד בו?

הריון לאחר ניתוחים בריאטריים מוגדר כהריון בסיכון ודורש מעקב רפואי ותזונתי צמוד משלב תכנון הריון, במהלכו ואחרי הלידה.

ענבר ויטנברג, דיאטנית "בריאטרית" -ריכזה במיוחד עבורכן, נשים שעברו ניתוח קיצור קיבה ומתכננות הריון את כל המידע הנדרש , כדי לאפשר לכן הריון בטוח ובריא .

השמנה בהריון היא תופעה שהולכת ונהיית יותר משמעותית ככל ששיעור ההשמנה באוכלוסייה הכללית עולה. השמנה מגבירה את הסיכון להתפתחות של סיבוכי הריון כמו סכרת הריון, יתר לחץ דם ,רעלת הריונית ועוד סיבוכים רבים. על פי המחקרים, ניתוחים בריאטריים תורמים לשיפור הפוריות, מפחיתים עלייה עודפת במשקל במהלך ההריון ומונעים סיבוכי הריון הקשורים להשמנה.

עם זאת אסור לבצע ניתוח בריאטרי לאישה הרה ולכן התנאי המקדים לניתוח הוא בדיקת הריון עדכנית.

נשים בגיל הפוריות שעברו ניתוח בריאטרי נחשבות לקבוצה ספציפית הדורשת יעוץ טרום הריוני ומעקב במהלך ההיריון להבטחת  הריון תקין, מניעת חסרים תזונתיים ,עלייה תקינה במשקל אצל העובר והאם.

מניעת הריון לאחר ניתוחים בריאטריים

הירידה המהירה והמשמעותית במשקל המתרחשת בעקבות ניתוחים בריאטריים, עשויה לשפר מאד את סיכוי הכניסה להריון. הדבר נכון גם לגבי נשים שסבלו מבעיות פוריות (כמו שחלות פוליציסטיות) והתקשו טרם הניתוח להיכנס להריון באופן ספונטני .
לאור זאת, נשים שעברו ניתוח בריאטרי ואינן מעוניינות להיכנס להריון ,חייבות להשתמש באמצעי מניעה בצורה רציפה כדי למנוע כניסה להריון בטרם עת.

נשים שעברו ניתוחים מסוג מעקף (מעקף קיבה ,תריסריון או מיני מעקף) ואינן מעוניינות להיכנס להריון צריכות להשתמש באמצעי מניעה שאינו דרך הפה בשל ספיגה מופחתת של תרופות.

הכנה להריון לאחר ניתוחים בריאטריים

מומלץ  להיכנס להריון  לפחות שנה אחרי הניתוח או לפחות בשלב שבו הירידה במשקל יחסית נעצרת ( לא מוקדם מחצי שנה אחרי הניתוח).
לנשים שנכנסות קודם לכן להריון ,בשלב שבו הירידה עדין גבוהה יחסית, חושב להיות במעקב של דיאטנית המתמחה בבריאטריה  ושל הצוות הרב מקצועי של מרפאת הריון בסיכון.

בשלב ההכנה להריון מומלץ ליטול את המולטיויטמין שמכיל 800-1000 מק"ג חומצה פולית. ניתן להשיג את המינון הזה במעבר לתכשיר מולטיויטמין "פרנטל" המיועד לנשים הרות, כאשר נוטלים את המינון הכפול.

נשים שנכנסות קודם לכן להריון ,בשלב שבו הירידה עדין גבוהה יחסית, חשוב מאד שיהיו בליווי צמוד של דיאטנית המתמחה בבריאטריה והנה התוספת שלי

הקאות ובחילות בהריון לאחר ניתוחים בריאטריים

בחילות והקאות בנשים הרות שעברו ניתוח בריאטרי לעתים יכולות  להעיד על סיבוך מהניתוח (גם אם היה מזמן) ולא רק להוות תסמינים של ההריון עצמו. לצורך זיהוי סיבוכים מומלץ שאישה שעברה ניתוח בריאטרי בעברה ונכנסת להריון תהיה גם במעקב של מנתח בריאטרי.

מהלך הריון לאחר ניתוחים בריאטריים

הריון לאחר ירידה במשקל צפוי להיות הריון בריא יותר ,עם סיכון מופחת לסוכרת הריון, רעלת הריון ושאר סבוכים ידועים של השמנה.

אחוז הניתוחים הקיסריים בנשים הרות לאחר ניתוחים בריאטריים אינו יותר גבוה מהריונות "רגילים".

עם זאת תינוקות הנולדים לאימהות שעברו ניתוח בריאטרי עשויים להיות קטנים יותר ולסבול מחסרים תזונתיים ולכן יש חשיבות עצומה לתזונה, צריכת תוספים מתאימה ולעליה תקינה במשקל בזמן ההיריון.

חשוב שנשים הרות לאחר ניתוחים בריאטריים יקפידו על נטילת כל התוספים הדרושים ,יבצעו בדיקות דם לאיתור חסרים אחת ל-3 חודשים.

בדיקות שתן לזיהוי קטונים

קטונים נוצרים בין היתר ,כאשר האישה לא מקבלת מספיק קלוריות ופחמימות בתזונה וישנו פרוק מואץ של רקמת השומן. היווצרות של כמות גדולה מדי של קטונים עשויה לפגוע בהתפתחות העובר. ניתן לבצע בדיקת שתן לקטונים בכל מרפאת אחיות וזוהי בדיקה פשוטה שחשוב לעשותה בייחוד, אם האישה נכנסת להריון בשלב של ירידה פעילה במשקל.

תוספי תזונה בהריון לאחר ניתוחים בריאטריים

לנשים המתכננות הריון  ולנשים הרות לאחר ניתוח בריאטרי מומלץ  ליטול את מולטיויטמין כמקובל במנותחים בריאטריים ועם התוספות הנדרשות להריון. כדאי לעבור לתוסף "פרנטל" – תכשיר מולטיויטמין המותאם להריון ( לרוב ידרש במינון כפול מהקצובה היומית המומלצת לנשים שלא עברו ניתוח בריאטרי). לעתים ידרש תיסוף נוסף ברכיבי תזונה מסויימים, כמו חומצה פולית, ברזל וויטמין D.

עלייה במשקל במהלך הריון לאחר ניתוחים בריאטריים

אישה שעברה ניתוח בריאטרי ונכנסה להריון צריכה לעלות במשקל בהתאם  ל -BMI שבו נכנסה להריון בדיוק כמו אישה שלא עברה ניתוח. גם אישה שכנסת להריון עדין ב BMI מעל 30 צריכה עדין לעלות לפחות 5 ק"ג במשקל.

בשורה מרגיעה לכל הנשים שירדו ירידה משמעותית במשקל ומפחדות שההיריון "יקלקל להן":

נשים שעלו במשקל  בהתאם למה שהיו צריכות לפי המשקל בתחילת ההיריון והיו בליווי דיאטנית, צפויות לחזור למשקל טרם ההיריון. נשים שטרם הריון לא הגיעו למשקל היעד (בהתאם לסוג הניתוח) ימשיכו גם הן לרדת אחרי הלידה אם הן מתנהלות לפי ההנחיות .

העמסת סוכר בהריון לאחר ניתוחים בריאטריים

נשים שעברו ניתוח מעקף (לעתים גם אחרי ניתוח שרוול) עלולות לגלות אי סבילות לבדיקת העמסת סוכר לאבחון סוכרת הריון.
במקרה של אי הצלחה לבצע בדיקה זו, חשוב לעשות מדידות עצמיות של סוכר למשך מספר ימים באמצעות מד סוכר ביתי. ניתן לקבל את המרשם למכשיר אצל הרופא המטפל. דיאטנית או רופא יתנו הנחיות לביצוע הבדיקות ויפענחו את התוצאות בהמשך.

ניתוח "טבעת" והריון

בניגוד למה שהיה מקובל בעבר, אישה שעברה טבעת ונכנסת להריון אינה צריכה מיד לפתוח את כל הטבעת. עם זאת, במידה ויש הקאות או קושי לאכול תזונה מספקת ומזינה יש לפתוח את הטבעת למידה כזו שתאפשר אכילה תקינה ללא הקאות , בהתאם להנחיות הדיאטנית המלווה.

חשיבות המעקב

הריון לאחר ניתוחים בריאטריים נחשב כהריון בסיכון. הסיכונים העיקריים הם: תופעות הקשורות למערכת העיכול בעקבות הניתוח, היעדר אכילה מספקת, חסרים תזונתיים ועיכוב בגדילה התוך רחמית של העובר. כדי למנוע סיבוכים נדרש מעקב של הצוות הרב מקצועי – רופא נשים המומחה לרפואת אם ועובר, מנתח בריאטרי ודיאטנית.

מאחלות לך הריון קל ופורה ,לידה קלה ומעצימה,

ענבר ויטנברג דיאטנית קלינית MSc , מעצימה לשינוי בכלים של אימון ו-NLP  מתמחה בליווי אנשים לפני ואחרי ניתוח ונשים בהריון.

ולנטינה לוריא, דיאטנית קלינית המתמחה בתזונת נשים הרות.

מחפשת מידע אמין על תזונה בהריון? יצרתי קורס דיגיטלי בדיוק בשבילך!

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך: