ויטמין D ומחלות מערכת הנשימה

ויטמין D ומניעת זיהומים במערכת הנשימה

 ויטמין D הוא ויטמין מסיס שומן, הנבדל מויטמינים אחרים בכך שמקורו העיקרי הוא חשיפת העור לקרינת השמש UVB  (שבמהלכה מתרחשת המרה של צורה לא פעילה של ויטמין D בגוף לצורתו הפעילה). ויטמין D בעל תפקידים רבים בגוף ועם השנים מתגלות משמעויות נוספות לויטמין זה. מחקרים הראו כי קיימת שכיחות גבוהה של מחסור בוויטמין D ברחבי העולם .

מחסור בוויטמין D עלול להשפיע על תפקודה של מערכת החיסון מכיוון שלויטמין D לוקח חלק בתפעול של מערכת החיסון המולדת. ויטמין D מווסת את הביטוי וההפרשה של פפטידים אנטי-מיקרוביאליים (חלקיקי חלבון שעוזרים להילחם בוירוסים וחיידקים), מה שמגביר את ההגנה הרירית. מחקרים תצפיתיים (מחקרים שבהם בוחנים תופעה מסוימת ומנסים למצוא קשרים) הראו קשר בין רמה נמוכה של ויטמין D בדם לבין זיהומים במערכת הנשימה.

בעקבות כך נעשו מספר מטה-אנליזות ( סקירות מחקרים נרחבות) שדיווחו על השפעה מגינה של תוסף ויטמין D על זיהומים בדרכי הנשימה. המסקנות שאליהם הגיעו החוקרים – תיסוף בויטמין D נראה כבטוח ומגן ממחלות אקוטיות של מערכת הנשימה.

התועלת המירבית נצפתה בקרב האנשים שהיה להם חסר הוכח של ויטמין D וכאלה שקיבלו תיסוף יומי במינון קבוע לאורך הזמן ( ולא מי שקיבל מינון מצטבר וגבוה אחת לפרק הזמן).

הסתייגות: המחקרים שנכללו בסקירות הם בעלי שונות גדולה. זאת אומרת שכללו אוכלוסיות מגוונות – גם ילדים, גם אנשים מבוגרים, גם אנשים עם רמות תקינות של ויטמין די וגם כאלה עם חסר מתון וגם חסר חומר. לכן צריך לקבל את המסקנות בערבון מוגבל ולא כמתכון ONE SIZE FITS ALL.

מי נמצא בסיכון לחסר בויטמין D?

קשישים, נשים הרות ומניקות, אנשים כהי עור, ילדים ומבוגרים עם השמנה, אנשים שמנהלים אורח חיים דתי ועקב הלבוש הארוך לא נחשפים לשמש, אנשים בעלי מחלות רקע של כליה, כבד, אוסטיאופורוזיס, נוטלי סטרואידים וכלל האנשים שלא נחשפים לשמש ברמה יומיומית.

מהי רמה תקינה של ויטמין D ?

רמה מעל 30 ננוגרם/מ"ל או 75 ננומול/ליטר נחשבת לתקינה או מספקת (מעבדות של קופות חולים שונות משתמשות ביחידות מדידה שונות).
 בקרב החוקרים יש המגדירים את האופטימלית מעל 50 ננוגרם/מ"ל או 125 ננומול/ לליטר. 

איך אדע האם באמת חסר לי ויטמין D?

ניתן לעשות הערכת הסטטוס של ויטמין D על ידי בדיקת דם פשוטה.

מה המינון של ויטמין D שצריך לקחת ?

המחקרים בהקשר של מחלות מערכת הנשימה דובר על מינונים שונים מ400 ועד 4000 יחידות ליום. הדרך הנכונה ביותר לקבוע מה המינון הדרוש לכן זה לעשות בדיקת דם של להערכת הסטטוס של ויטמין D ( את ההפנייה ניתן לבקש מרופא משפחה/ נשים) אם לא ביצעתן אותה לאחרונה.  בהתאם לתוצאה המתקבלת רופא או דיאטנית ימליצו על המנון הנכון.

מה לעשות אם אין באפשרותי לבצע את הבדיקה כרגע ?

משרד הבריאות ממליץ לכל אישה הרבה ליטול תוסף של ויטמין D במינון של 200-400 יחידות ביום למניעת חסר. עם זאת במרבית המקרים הכמות הזאת לא תהיה מספקת כדי תקן את החסר, בספרות הרפואית מדובר כל מתן של עד 2000 יחידות ביום של ויטמין D לנשים הרות כמינון בטוח ויש גם מחקרים המדברים על המינון של 4000 יחידות ליום.

האם אפשר להשיג את אותה המטרה על ידי חשיפה לשמש?

כשיש חסר גדול של ויטמין D כנראה שחשיפה מבוקרת לא תספיק .במידה והרמה שלכן תקינה ואתן נחשפות לשמש באופן מבוקר וקבוע אין צורך בלקיחת תוסף. חייבת לציין שלא נתקלתי בהרבה נשים בשנות עבודתי שסטטוס ויטמין D שלהן תקין.

כמה ואיך צריך להיחשף לשמש כדי לשמור על רמה תקינה של ויטמין D?

ההמלצה לשמירה על רמות ויטמין D תקינות היא להיחשף לשמש עם ידיים / רגליים חשופות לפרקי זמן קצרים של כ 10-15 דק' ברוב הימים בשבוע וללא מסנן הגנה בשעות 10:00-15:00. צריך לקחת בחשבון שיש שוני בין עונות השנה ועוד הרבה משתנים ככה שקשה לקבוע מהו זמן החשיפה המדויק שמומלץ. ככלל חשוב להימנע מהימצאות ממשוכת בשמש ללא הגנה עקב הסיכון המוגבר לסרטן העור.

האם ויטמין D עוזר גם לאנשים שחולים כבר במחלות של מערכת הנשימה?

סקירות המחקרים שהצגתי בדקו את ההשפעה המניעתית של ויטמין D. יש מחקרים נוספים שניסו לבדוק האם מתן ויטמין D לאנשים חולים שפיתחו כבר ARDS (= תסמונת מצוקת הנשימה החריפה) והתוצאות היו מעורבות. נכון להיום אין הוכחה שמתן ויטמין D עוזר במצבים הללו. מה שכן ראו שיש קשר בין רמה נמוכה של ויטמין D לבין הגעה למצב הזה (אבל לא ברור "מה הביצה ומה התרנוגלת"). 

האם אפשר לקבל את ויטמין D מהאכול ?

יש כמה מקורות של ויטמין D במזון שלנו, בעיקר במאכלים עשירים בשומן כמו דגים שמנים, חמאה, ביצי דגים וגם במזונות מועשרים בויטמין D כמו חלק ממוצרי חלב או התחליפים שלהם. מה שכן בדרך כלל זה כמויות זניחות של ויטמין D ביחס לדרישה היומית ולא הייתי סומכת עליהם כמקור עיקרי.

שורה תחתונה- כמה ויטמין D לקחת ? 

נשים הרות וכלל האוכלוסייה – במידה ויש אפשרות, כדאי לבצע בדיקת דם של ויטמין D ועל פי זה להחליט מהו המינון הדרוש ( להתייעץ עם רופא/ דיאטנית). אולי תופתעו לגלות שאין לכם חסר.
נשים הרות שלא יכולות או בוחרות לא לבצע את הבדיקה כרגע  ומזהות את עצמן כנמצאות בקבוצת סיכון לחסר (ראו את הפירוט למעלה מי בקבוצת סיכון) יכולות לקחת עד 2000 יחידות ביום של ויטמין D (תכניסו לחישוב את כל התוספים שמכילים ויטמין D שאתן לקוחות כמו "פרנטל" שמכיל 200-600 יחידות בד"כ).
*ההמלצה מתייחסת לנשים בריאות שאין להן התווית נגד נטילת ויטמין D.

רמה תקינה של ויטמין D בהריון חשובה לא רק בגלל הגנה פוטנציאלית ממחלות זיהומיות במערכת הנשימה, אלא בגלל תפקידיו הנוספים שתורמים למהלך הריון תקין.

פוסטים נוספים על ויטמין D:

ויטמין D ומשקל הלידה של התינוק

ויטמין D ומחלת סכיזופרינה

 

מקורות:

https://www.who.int/elena/titles/commentary/vitamind_pneumonia_children/en/

Charan J, Goyal JP, Saxena D, Yadav P. Vitamin D for prevention of respiratory tract infections: A systematic review and meta-analysis. J Pharmacol Pharmacother. 2012;3(4):300–303. Doi:

Hughes DA, Norton R. Vitamin D and respiratory health. Clin Exp Immunol. 2009;158(1):20–25. doi:10.1111/j.1365-2249.2009.04001.x

Martineau AR, Jolliffe DA, Greenberg L, et al. Vitamin D supplementation to prevent acute respiratory infections: individual participant data meta-analysis. Health Technol Assess. 2019;23(2):1–44. doi:10.3310/hta23020

Bergman P, Lindh ÅU, Björkhem-Bergman L, Lindh JD (2013) Vitamin D and Respiratory Tract Infections: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials. PLOS ONE 8(6): e65835. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0065835

Gatera VA, Abdulah R, Musfiroh I, Judistiani RTD, Setiabudiawan B. Updates on the Status of Vitamin D as a Risk Factor for Respiratory Distress Syndrome. Adv Pharmacol Sci. 2018;2018:8494816. Published 2018 Sep 30. doi:10.1155/2018/8494816

Dancer RC, Parekh D, Lax S, et al. Vitamin D deficiency contributes directly to the acute respiratory distress syndrome (ARDS). Thorax. 2015;70(7):617–624. doi:10.1136/thoraxjnl-2014-206680

https://emedicine.medscape.com/article/128762-treatment#d9

https://www.nhs.uk/live-well/healthy-body/how-to-get-vitamin-d-from-sunlight/ ( או

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך: