עוגיות חמאת בוטנים דלות פחמימות טבעוניות

באופן כללי אני לא בעד שימוש קבוע ונרחב בתחליפי סוכר (ממתיקים מלאכותיים או "טבעיים"). למרות שרוב הממתיקים (מלבד סכרין וציקלומט) מאושרים לשימוש בהריון, משרד הבריאות וגם אירגוני בריאות בעולם העוסקים בתזונת הריון ממליצים להפחית את השימוש בממתיקים. לרוב אני מסכימה עם ההמלצה ומעדיפה להמליץ על שימוש מופחת בסוכר ואת הממתיקים להשאיר למדי פעם או "אירועים" מיוחדים.

מה שכן, באופי שלי ובגישתי המקצועית אני לא קיצונית ולכן ההמלצות שלי הן אף פעם לא שחור ולבן ואני מאוד משתדלת להקשיב לצרכים של אישה שמולי. אחד הנושאים המורכבים הוא סוכרת הריון שבה יש חשיבות להפחתת הסוכרים במזון, אך לעיתים נשים שמאובחנות עם סוכרת הריון מגיעות עם הרגלים שלא קל לשנות מרגע לרגע ואז אנחנו מחפשות ביחד פתרונות שיקלו עליהן.

המתכון הזה הוא פרי הניסיון שלי להתאים עוד "משהו מתוק וכיפי" עבור נשים שמתמודדות עם סוכרת הריון מבלי שהן ירגישו רגשות אשם כשהן אוכלות את העוגייה או יצטרכו להתפשר על משהו שלא בדיוק עונה על הצורך. אחד המתכונים הדומים והמוצלחים שלי הוא מתכון של עוגיות שקדים והגיע הזמן לצרף להן גם עוגיות בוטנים ושוקולד צ'יפס.

במתכון הזה השתמשתי בממתיק אריתריתול :

אריתריטול הוא סוכר כהלי (פוליאול) שמכיל 0 קלוריות ו-0 גרם פחמימה מכיוון שאנחנו לא מפרקים אותו בגופינו. הוא התגלה עוד במאה ה -19 והיום משתמשים בו בתעשיית המזון וכממתיק שולחני/תחליף סוכר לבד או בשילוב עם ממתיקים אחרים. אריתריטול מוגדר כ-GRAS על ידי FDA האמריקאי, כלומר Generally recognised as safe – בטוח לצריכה באופן כללי לצד סוכרים כהליים אחרים כמו מלטיטול, קסילטול וכו'. ניתן לקנות אותו בחנויות של מצרכים לאפייה וגם בחנויות טבע ואני הזמנתי אותו מחנות אונליין שמוכרת אגוזים וחומרי גלם שונים למטבח.

אריתיטול נראה כמו סוכר לבן בדיוק, רק טעמו הוא מעט פחות מתוק והוא משאיר תחושת קרירות קלה כמו אחרי אכילת מנטה או נענה שלא תמיד מורגשת.

בונוס נוסף של העוגיות הללו הוא שאין בהן קמח וגלוטן ולכן הן מתאימות גם לצליאקיות ( או רגישות לגלוטן).

את ההשראה קיבלתי מהמתכון בבלוג המופלא עוגיו.נט. כאן זה המתכון המקורי. את הסוכר המרתי בכמות שהה של אריתריטול, הפחתתי משמעותית את כמות השוקולד וגם הורדתי לגמרי את הבוטנים הקצוצים.

עוגיות חמאת בוטנים דלות פחמימות טבעוניות – רכיבים:

35 עוגיות קטנות

200 גרם (3/4 כוס) חמאת בוטנים חלקה
150 גרם (3/4 כוס) אריתריטול (מי לא אוהבת מאוד מתוק אפשר להפחית, שימי לב להערות למטה).
30 מ"ל (2 כפות) מים
1/2 כפית סודה לשתייה
30 גרם שוקולד מריר 70 % (צ'יפס או קצוץ)
30 גרם (1/3 כוס) קוקוס מגורר

1/2 כפית מלח

ההכנה:

  1. מחממים תנור ל-160 מעלות אם התנור חזק ול170-180 אם הו אלא מאוד חזק.
  2. בקערה מניחים יחד חמאה בוטנים, אריתריטול ומים ומערבבים יחד לתערובת אחידה.
  3. מוסיפים פנימה סודה לשתייה, מלח, שוקולד, קוקוס ובוטנים קצוצים ומערבבים היטב עד שנוצרת תערובת אחידה ומעט דביקה.
  4. בידיים קצת רטובות יוצרים כדורים ומניחים במרווחים על תבנית תנור מרופדת בנייר אפייה.
  5. משטחים את העוגיות מעט בעזרת הידיים.
  6. אופים את העוגיות 13-16 דקות או עד שהן זהובות ויציבות בצדדים אך מעט רכות עדיין במרכז.
  7. מצננים לחלוטין ומגישים. זהירות, לא לגעת בהן עד שהן מתקררות – העוגיות הן כמעט נוזליות והופכות לקריספיות לחלוטין אחרי הצינון.

הערות:

  • חשוב מאוד לא לשרוף את העוגיות ! ברגע שהן מתחילות להפיץ ריח וקצת להשחים קרוב לוודאי שהן כבר מוכנות למרות שהן עדיין נוזליות קצת.
  • מי שמאוד רגישה לטעמים אולי תחוש את טעם הלוואי או יותר נכון את תחושת הקרירות הקלה של אריתריטול בעוגיות. אני הרגשתי, אף במבחן טעימה על 3 בני משפחה אף אחד לא דיווח על שום טעם לוואי !
  • מי שאוהבת את השילוב של שוקולד ומנטה תצליח ליהנות גם מהטעם לוואי ( אם תרגיש אותו בכלל).
  • העוגיות יוצאות מאוד מתוקות לטעמי – הייתי מפחיתה בשליש לפחות את כמות הממתיק, אבל לא בטוחה כיצד זה ישפיע על המרקם.

ערך תזונתי לעוגייה אחת (מתוך 35 יחידות):

קלוריות: 41
חלבונים: 1.16 גרם
פחמימות: 3 גרם
סיבים תזונתיים: 0.42 גרם
סוכרים: 2.19 גרם
סה"כ שומנים: 2.63 גרם
שומן רווי: 1.24 גרם

כמה עוגיות כאלה מותר לאכול במידה ויש לך סוכרת הריון ?

בגלל שבעוגייה קטנה אחת יש רק 3 גרם פחמימות, אז אפשר לרוב לאכול 3 כאלה כארוחת "ממתק" יומית. לא הייתי ממליצה ,כמובן, להחליף בעוגיות את הארוחות המזינות או ארוחת בוקר. קחו בחשבון שזה רק המלצות כלליות ודרושה התאמה אישית לכל אחת , מכיוון שאין אישה אחת שדומה לשניה גם במובן של סוכרת.

בתיאבון!

אשמח לשמוע את החוות דעת שלכן אם ניסיתן את המתכון.

מתכונים נוספים שיכולים לעניין אותך: