עוגת ריקוטה וקמח שקדים איטלקית 2

עוגת ריקוטה וקמח שקדים איטלקית (כמעט דלת פחמימות)

יש לי חיבה מיוחדת לאוכל איטלקי (אני משוכנעת שזה אם לא המטבח הטוב בעולם, אלא לפחות אחד מהטובים). עוד בתקופה שהייתי סטודנטית ורק התחלתי לפלס את דרכי למטבח הכרתי את הבלוג הנפלא Italian Food Forever. כותבת הבלוג היא צפון אמריקאית שנישאה לאיטלקי ( אם אני זוכרת נכון) ובמשך שנים בילתה מחצית השנה באיטליה. יש משהו מאוד נעים  בכתיבה שלה – רוב המתכונים שלה די קלים לביצוע והיא מנגישה את המטבח האיטלקי המסורתי למי שלא נולד וגדל באיטליה.

אחת הגבינות האהובות עלי זאת ריקוטה ( אני יודעת שרובכן כנראה לא חולקות איתי את האהבה לגבינה התפלה הזאת). אני אוהבת אותה גם לאכול ככה עם הכפית, אבל השבוע מזג האוויר החורפי גרם לי לחפש משהו "חם" שאפשר להכין עם קופסת ריקוטה "פרסקה" שהרגישה קצת אבודה אצלי במקרר.בגלל שריקוטה היא גבינה איטלקית, אז ישר נזכרתי בבלוג שלא יצא לי לבקר בו כבר די הרבה זמן. מפה לשם בין מתכוני הפסטות והפשטידות עם ריקוטה מצאתי את העוגה שעשויה מקמח שקדים וריקוטה ומיד קפצתי על המציאה.

במתכון המקורי יש יותר סוכר ויותר ביצים וגם קצת יותר קמח שקדים. אני הפחתתי את הכמויות, אך בטוחה שגם אם תעשו לפי המתכון המקורי יצא טוב. ההסתייגות היחידה שיש לי זה כמויות הסוכר במתכון המקורי שהן מוגזמות בעיניי. חתכתי אותן בחצי ועדיין העוגה יצאה מתוקה למידי. לפעם הבאה אנסה עם פחות סוכר.

עוגת ריקוטה וקמח שקדים איטלקית -רכיבים:

12 פרוסות בינוניות 

1 חבילה (300 גרם) של ריקוטה "פרסקה" (גם ריקוטה רגילה ללא תוספות תעבוד, רק שימו לב שלרוב זה חבילות של 250 גרם)
2 כוסות קמח שקדים
1/2 כוס סוכר
3 ביצים
1/4 מלח
1 כפית גרידת לימון

רשות לקישוט: חופן שקדים פרוסים לקישוט

עוגת ריקוטה וקמח שקדים איטלקית – הכנה:

  1. מחממים תנור ל-180 מעלות.
  2. מפרידים ביצים לחלבון ( לבן) וחלבון ( צהוב).
  3. מערבבים היטב את ריקוטה, קמח שקדים, סוכר, מלח, גרידת לימון וחלמונים.
  4. מקציפים חלבונים עד להתייצבות של הקצף.
  5. מקפלים בזהירות ובהדרגה את קצף החלבונים אל תוך הבלילה של ריקוטה וקמח שקדים בלי לערבב חזק מידי.
  6. מעבירים לתבנית ( אני השתמשתי בתבנית סילקון לא משומנת, אבל אם זאת תבנית אחרת כדאי לשמן היטב), מפזרים שקדים פרוסים מעל ואופים בתנור שחומם ל180 מעלות כ40 דקות או עד שהקיסם יוצא יבש.

יתרונות תזונתיים של עוגת ריקוטה וקמח שקדים:

  • זאת עוגה יחסית דלה בפחמימות (בגלל שקמח שקדים הוא בעצם שקדים טחונים וכידוע הם מכילים בעיקר שומן וחלבון ומעט פחמימות).
  • יש בה כמות מכובדת של חלבון – כל פרוסה מכילה כמות זהה של חלבון לזו שיש בביצה!
  • ריקוטה היא גבינה עשירה מאוד בסידן ולכן פרוסת עוגה מכילה את כמות הסידן השווה לזו של חצי כוס חלב או חצי גביע גבינה לבנה.
  • בעוגה הזאת יש סוכר לבן, אך הכמות שלו מתונה ואפשר אפילו להקטין עוד יותר לטעמי, כך שסך הכל כמות הפחמימות לפרוסה אחת היא פחות מאשר בפרוסת לחם או תפוח עץ קטן  ולכן היא יכולה להתאים מצוין גם לסוכרת הריון.

"רגע, אבל סוכר אסור בהריון וסוכר לבן זה דבר רע !"

אני רוצה לנפץ את המיתוס הנפוץ – סוכר לבן או חום או כל תחליף "טבעי" כמו מייפל או דבש או סילאן הם בסופו של דבר סוכר. ההבדלים בין הסוגים השונים של הסוכרים הם כל כך זניחים שמה שמביל ביניהם בעיני זה קודם כל המחיר ואחר כך הטעם ולא הסגולות "הבריאותיות". 

ככלל מומלץ שכולנו נצרוף פחות סוכר מוסף בכל הצורות שלו, אך אין סיבה להימנעות מוחלטת מבחינה בריאותית. כמו כן נשים סוכרתיות רבות, כולל נשים עם סוכרת הריון מתוך הניסיון שלי (ותאמינו יש לי לא מעט) יכולות להרשות לעצמן להתפנק על פרוסת עוגה כזאת ברמה היומית מבלי להפר את איזון הסוכר. סוכר הוא לא רעל, הוא חלק אינטגרלי של תזונה שפויה ומאוזנת כשצורכים ממנו במידה.

"יש לי סוכרת הריון – אני יכולה לאכול את העוגה הזאת חופשי ? "

הדרך הטובה ביותר לאיזון של סוכרת הריון (ובכלל עיקרון טוב לחיים) זה מתינות. אם יש לך סוכרת הריון ואת מנסה מאכל חדש, בייחוד אם זה קינוח או מאכל עשיר בפחמימות כדאי לבדוק את מדדי הסוכר שלך אחרי האכילה ואם הם תקינים אז אפשר לשלב את המאכל הזה בתפריט.

ערכים תזונתיים לפרוסה אחת :

(בהנחה שיש בעוגה 12 פרוסות)

קלוריות: 174
חלבונים: 6.67 גרם
פחמימות: 11 גרם (מתוכם סוכרים: 8.27 גרם)
סה"כ שומנים: 11.44 גרם
שומן רווי: 2.63 גרם

סידן: 134.94 מ"ג

 

בתיאבון !

ניסיתן , אהבתן ? – שתפו אותי בתגובות למטה !

עוגת ריקוטה וקמח שקדים איטלקית

מתכונים נוספים שיכולים לעניין אותך: