רמות נמוכות של חומצות שומן מסוג אומגה 3

רמות נמוכות של חומצות שומן מסוג אומגה 3 קשורות ללידה מוקדמת -חדשות המחקר

מחקר גדול מאוד שהתפרסם ב 3 אוגוסט 2018, בעיתון מדעי EBioMedicine מצא קשר מובהק בין רמות נמוכות של חומצות שומן מסוג אומגה 3 בדם של נשים הרות לסיכון ללידה מוקדמת.

המחבר הראשי של המאמר Sjurdur F. Olsen, פרופסור לתזונה בבית הספר HARVARD וראש המרכז לתכנות עוברי בסטטנס בקופנהגן, דנמרק אמר :

"בתקופה שבה נשים בהריון רבות שומעות אמירות שמעודדות אותן למנוע צריכת דגים בשל תכולת כספית, התוצאות של המחקר שלנו תומכות בחשיבות של צריכה נאותה של חומצות שומן אומגה -3 בהריון. הצרכניות צריכות להיעזר בהנחיות שהונפקו בשנה שעברה על ידי מינהל המזון והתרופות האמריקני וסוכנות להגנת הסביבה כדי לקבל החלטות מושכלות על הסוגים הטובים ביותר של דגים לצרוך ולהימנע בהריון ".

הקדמה למחקר 

לידה מוקדמת היא הגורם המוביל למוות בילודים והיא קשורה לליקויים קוגניטיביים ובעיות לבביות ומטאבוליות בשלב מאוחר יותר בחיים. במשך עשרות שנים, כבר שיערו כי צריכה גבוהה של חומצות שומן  EPA + DHA (מסוג אומגה 3 ), הנמצאות בדגי מים קרים כגון אטלנטיק מקרל, אנשובי, סלמון, טונה וגם מינים רזים יותר כגון בקלה ו Haddock, יכולה להפחית את הסיכון של לידה מוקדמת. בעוד שמחקרים אחדים תמכו בהשערה זו, ממצאי המחקר באופן כללי אינם עקביים.

איך נעשה המחקר על רמות אומגה 3 בדם?

במחקר חדש זה, בחנו החוקרים נתונים ממעקב הלידה הלאומי הדני (מחקר ארצי שעוקב אחר 96,000 ילדים בדנמרק באמצעות שאלונים ורישומי מידע). הם ניתחו דגימות דם מ -376 נשים שילדו מוקדם מדי (לפני 34 שבועות של הריון) בין השנים 1996 ל -2003 ו -348 נשים שילדו במועד. כל הנשים נתנו דגימות דם במהלך השליש הראשון והשני של ההריון.

התוצאות של המחקר על רמות אומגה 3 בדם

ניתוח של דגימות הדם הראה כי נשים שהיו בחמישון התחתון של רמות EPA + DHA בדם – עם רמות EPA + DHA של 1.6% או פחות מכלל חומצות השומן של פלסמה – היו בסיכון גבוה פי 10 ללידה מוקדמת בהשוואה לנשים בשלושה חמישונים בעליונים (שרמות ה- EPA + DHA שלהן היו 1.8% ומעלה.) נשים בחמישון התחתון השני היו בסיכון גבוה פי 2.7 בהשוואה לנשים בשלושה חמישונים עליונים.

המסקנות של החוקרים על רמות נמוכות של חומצות שומן מסוג אומגה 3

הממצאים מראים כי בקרב נשים בהריון עם רמות נמוכות של חומצות שומן מסוג EPA + DHA, אכילת דגים או נטילת שמן דגים עשויה להפחית את הסיכון ללידה מוקדמת.

המגבלות של המחקר

החוקרים מזהירים, עם זאת, כי עדיין לא ניתן לעשות הכללות רחבות היקף על ממצאי המחקר בשל העובדה כי היא נערכה בדמרק, שם שיעורי הילודה לפני המועד הינם נמוכים.

החוקרים אמרו כי יש לשכפל את התוצאות באוכלוסיות אחרות. הם גם הזהירו כי הממצאים אינם יכולים לשקף אך ורק את השונות בתזונה– ייתכן והשונות בגורמים גנטיים , בין היתר אחראית על הבדלים ברמות של חומצות שומן בדם.

"חשוב מאוד לשכפל ממצאים אלו באוכלוסיות אחרות, אך התוצאות של מחקר זה בהחלט מעידות שלהערכה של EPA + DHA  בדם  יש פוטנציאל לשמש בעתיד כמדד המסייע לחזות את הסיכון ללידה מוקדמת -אמר מחבר ג'רמי פורטדו – מדען בכיר בבית הספר הרווארד צ'אן.

המסקנות שלי מהמחקר על רמות נמוכות של חומצות שומן מסוג אומגה 3

  • זה מחקר מאוד חשוב בעיניי משתי סיבות – ההיקף שלו ( 100000 נשים) ובגלל שנלקחו דגימות דם בפועל ונבדקו הרמות של אומגה 3 מסוג DHA ו-EPA. 
  • לא ניתן לעשות את בדיקה הזאת במסגרת המעבדה הרגילה והיא לא מתבצעת היום דרך קופות חולים , אלא רק במסגרת המחקר!
  • המחקר הזה הוא עוד עדות לחשיבות התזונה בהריון בכלל והוא "מרמז" על התפקיד המיוחד של חומצות שומן EPA ו-DHA בתזונה לפני ובזמן ההריון. 
  • עם זאת עדיין, ההנחיות הרשמיות של אירגוני הבריאות לא אומרות במפורש שצריך לקחת תוסף של אומגה 3 מסוג EPA ו-DHA בהריון באופן גורף.  אני מאמינה שככל שיהיו עוד מחקרים דומים כך ההמלצה הזאת תהפוך ליותר "נחרצת". 
  • שימו לב רק שעם כל "הנחרצות" של החוקרים שביצעו את המחקר הזה הם מסתייגים ואומרים שייתכן והתזונה לבד לא יכולה להסביר את ההבדלים ברמות של חומצות שומן  בדם. במילים אחרות – ייתכן שיש נשים שיאכלו מספיק דגים שעשירים באומגה 3 ועדיין הרמה בדם תהיה נמוכה.

אז מה אני ממליצה בעקבות המחקר ?

  • האמת שאני רק יותר השתכנעתי בנכונות ההמלצה לאכול דגים שעשירים באומגה 3 במהלך ההריון ( למי שאוכלת דגים).
  • מי שנמנעת מאכילת דגים מסיבה זאת או אחרת – אמשיך להמליץ לקחת תוסף שמן דגים / תוסף שמופק מאצות המכיל חומצות שומן מסוג אומגה 3 – DHA ו-EPA.

הערה : חומצות שומן מסוג אומגה 3 – DHA ו-EPA נמצאות בעיקר בדגים ( כמו סלמון, בורי, לברק, הרינג, סרדינים, פורל, דניס ובמידה מועטה בביצים ובשר.

למידע נוסף – צפו בסרטון שלי על אומגה 3 בהריון 

שאלות ? אשמח שתכתבו לי למטה בתגובות.

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך: