התערבות תזונתית עוזרת למניעת סיבוכים ומפחיתה עלייה במשקל בהריון

תזונה ופעילות גופנית יכולות גם להפחית עלייה במשקל וגם למנוע סיבוכים בהריון

סביבה אובסוגנית (מעודדת השמנה) שבה אנחנו חיים, אורח חיים לא בריא ועלייה מואצת במשקל מביאים לכך שהשמנת יתר היא כיום מצב בעל השלכות בריאותיות הנפוץ ביותר בעולם שצפוי להשפיע על 21% מהנשים ברחבי העולם עד שנת 2025.
פרק זמן לפני ההתעברות והריון עצמו הם שלבי חיים שבהם יש חשיבות יתרה לאורח חיים בריא ומניעת השמנת יתר בהמשך החיים (גם לאם וגם לתינוק). משקל עודף קשור לסיבוכי הריון, מחלות כרוניות והשלכות אפיגנטיות (השפעה על הביטוי של הגנים אצל יילודים) שנמשכות דורות קדימה.

הערכה היא שכמחצית מההריונות ברחבי העולם מסתיימים עם עלייה במשקל גבוהה יותר מהמומלץ. העלייה המוגזמת במשקל כשלעצמה מהווה גורם סיכון לסיבוכי הריון ולידה ( כן לאם וכן לתינוק).

מחקרים של השנים הקודמות הראו שהתערבות לשיפור אורח חיים בזמן הריון הפחיתו במקצת את העלייה במשקל והפחיתו את שיעור הלידות הקיסריות, אך התוצאות לא היו אחידות.  אפשר לקרוא כאן על מחקר חשוב נוסף שבדק את הקשר בין תזונה לסיבוכי הריון.

מחקר שפורסם בעיתון מדעי JAMA מבין המכובדים בעולם

במחקר הנוכחי החוקרים רצו לבדוק מהו סוג ההתערבות האופטימלי – פעילות גופנית, הנחיות תזונתיות ו/או התנהגותיות שונות או שניהם יחד שישפיעו לטובה על העלייה במשקל ועל תוצאי ההריון, כלומר יפחית את הסיבוכים לאם ולעובר.

החוקרים איחדו וניתחו נתונים מתוך 117 מחקרים התערבותיים מבוקרים (הסוג ה"איכותי" ביותר של המחקרים) שכללו כמעט 35000 נשים מ5 יבשות. הם מצאו שהתערבויות לשיפור אורח חיים במהלך ההריון ( תזונה ופעילות גופנית) נקשרו עם עלייה מופחתת במשקל  (בהשוואה לעלייה במשקל של אותן נשים שלא השתתפו בשום תוכנית שכזאת). נוסף על כך התערבות באורח החיים הפחיתה את הסיכון לסוכרת הריון וכלל סיבוכי הריון אצל נשים.

התערבות תזונתית

התערבות תזונתית "מובנית"* הפחיתה את העלייה במשקל ב כ-2.63 ק"ג  ופעילות גופנית כ-1.04ק"ג ותערבות "מעורבת" (כמו תמיכה כללית באורח חיים בריא, הנחיות כתובות עם מעקב אחר המשקל או תמיכה התנהגותית) הפחתו ב 0.74 ק"ג את העלייה במשקל.

הערה שלי : אומנם זה יכול להיראות כמספרים קטנים ולא משמעותיים, זה לא כך. בגלל שזה מחקר,הוא מתבסס על הסטטיסטיקה וממוצעים, מה שאומר שבפועל יש נשים שאצלהן המספרים היו הרבה יותר גבוהים, ומה שיותר חשוב מהמספר עצמו זה המשמעות הבריאותית – הריונות בריאים עם פחות סיבוכים.

התערבות תזונתית הורידה את הסיכון לסוכרת הריון, לידה מוקדמת, מספר התינוקות שגדולים לגיל ההריון ואשפוז בטיפול נמרץ (פגייה) ואת כלל הסיבוכים בהריון.

פעילות גופנית

פעילות גופנית הפחיתה את הסיכון לסוכרת הריון , יתר לחץ דם בהריון, מספר לידות קיסריות וסך הכל סיבוכי הריון.

פעילות גופנית יחד עם התערבות תזונתית "מובנית" היו קשורים לעלייה נמוכה יותר במשקל, פחות סוכרת הריון ופחות סיבוכי הריון בכלליות.

 כותבי המאמר המדעי מסכמים:

"מחקר נוכחי מוכיח שלהתערבות תזונתית מובנית* ופעילות גופנית במהלך ההריון קשורים לעלייה נמוכה יותר במשקל וסיכון נמוך יותר לסיבוכי הריון – גם לאם וגם לתינוק. הממצאים הללו תומכים ביישום של התערבויות המבוססות על תזונה מובנית ופעילות גופנית בתוכניות ובמדיניות טיפול לפני לידה ברחבי העולם."

* התעברות תזונתית "מובנית" בהקשר למחקר הזה – היא תוכנית תזונתית עם מעקב כלשהו. לא בהכרח "דיאטה" במובן הסטנדרטי (כלומר לא משטר נוקשה), אלא הנחיות תזונתיות והתנהגות תזונתית בריאה ונבונה עם פידבק למשך כל ההריון.

אם אתן מעוניינות להתרשם מהדרך שבה אני מלווה נשים הרות שנושא המשקל והבריאות חשוב להן – אתן מוזמנות לקרוא על כך כאן.

 

קישור למאמר מדעי :

Teede HJ, Bailey C, Moran LJ, et al. Association of Antenatal Diet and Physical Activity–Based Interventions With Gestational Weight Gain and Pregnancy OutcomesA Systematic Review and Meta-analysisJAMA Intern Med. 2022;182(2):106–114. doi:10.1001/jamainternmed.2021.6373

 

 

מחפשת מידע אמין על תזונה בהריון? רוצה להיות בטוחה שלא פספסת דברים חשובים?

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך: